داغ ترین ها :
راهنمای خرید کولر گازی

راهنمای خرید کولر گازی

در شروع فصل گرما حتما به فکر خرید وسایل سرمایشی لازم برای خانه باشید. یکی از اصلی‌ترین وسایل گرمایشی کولر گازی است که در مناطق مختلف کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این مطلب می‌خواهیم به راهنمایی خرید کولر گازی بپردازیم تا شما بتوانید راحت‌تر محصول مناسب نیاز خود را خریداری کنید.

آشنایی با انواع کولرهای گازی

یکی از مهم‌ترین مواردی که در راهنمای جامع خرید کولر گازی باید به آن اشاره کنیم انواع این محصول است. شما تنها در صورتی می‌تواند کولر گازی مناسب را خریداری کنید که با مدل‌های مختلف موجود آشنایی داشته باشید.

 

انواع کولر گازی را می توانید از تکنولایف بخرید: قیمت کولر گازی

کولر گازی پنجره‌ای

استفاده از این کولر گازی بسیار ساده است و شما نه نیاز به لوله‌های مسی خواهید داشت و نه سوراخ کردن دیوار و تنها کافیست دوشاخه این محصول را به برق متصل کنید و خود کولر را به راحتی درون پنجره قرار دهید. این کولر گازی قیمت پایینی دارد و به راحتی درون پنجره قرار می‌گیرد و محیط را هم بسیار خوب خنک می‌کند اما از طرفی مصرف برق بسیار زیادی دارد و همچنین وزن آن زیاد است و نسبتا صدای زیادی هم تولید می‌کند.

راهنمای خرید کولر گازی بر اساس متراژ

کولر گازی اسپلیت

به احتمال قوی با اسپلیت‌ها آشنایی دارید، محصولاتی که به دیوار متصل می‌شوند و در فصول گرم باد خنک تولید می‌کنند و در فصول سرد سال می‌توانند باد گرم تولید کنند. اسپلیت‌ها همچنین می‌توانند به تصفیه هوای خانه هم کمک کنند که این موضوع هم یکی دیگر از مزایای اسپلیت به حساب می‌آید.

اسپلیت دارای لوله‌های مسی خاصی است که برای زیبایی بیشتر معمولا پشت اسپلیت و در دیوار قرار می‌گیرد و به همین جهت به احتمال قوی خودتان نمی‌توانید این محصول را نصب کنید. مصرف برق اسپلیت بسیار پایین است و این موضوع در طولانی مدت می‌تواند در هزینه برق شما بسیار مؤثر باشد. شما به راحتی می‌توانید دمای مورد نظر را از طریق اسپلیت مشخص کنید تا باد خیلی خنک تولید نکنند و مثلا در بهار هم از این محصول استفاده کنید.

راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت

در نظر داشته باشید که قیمت این نوع از کولر گازی گران است و باید بودجه نسبتا زیادی برای خرید اسپلیت کنار بگذارید، به‌خصوص که معمولا برای پوشش دادن کل خانه مجبور می‌شوید دو یا حتی سه اسپلیت خریداری کنید. در آخر ناگفته نماند که اسپلیت‌ها صدای بسیار کمی دارند و از این نظر هم محصولات جذابی هستند و خواب ظهر یا شب شما را با اختلال مواجه نمی‌کنند.

کولر گازی ایستاده

کولرهای گازی ایستاده معمولا اندازه بزرگی دارند و در فضاهای عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال در سالن‌های مدارس و ادارات، مساجد، پایانه‌های مسافربری، پاساژها و موارد این‌چنینی. این کولرها کمتر در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. همین کولرهای ایستاده یک نوع به نام قابل حمل دارند که این دسته بیشتر در خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای مثال اگر به دلیل مصرف بسیار زیاد برق نمی‌خواهید کولر گازی پنجره‌ای خریداری کنید و هزینه اسپلیت نیز برای شما زیاد است (یا مثلا مستجر هستید و نمی‌توانید دیوار خانه را تخریب کنید) کولرهای گازی ایستاده قابل حمل بهترین انتخاب برای شما هستند. این محصولات هیچ نیازی به نصب هم ندارند.

راهنمای جامع خرید کولر گازی

شما تنها کافیست این محصولات را در مکان مورد نظر در خانه قرار دهید و سپس سیم برق را به پریز متصل کنید و همچنین شلنگ تهیه را نیز از پنجره به بیرون انتقال دهید. به همین راحتی می‌توانید از این نوع کولر گازی بهره ببرید.

از مزایای این نوع کولر گازی می‌توان به مصرف برق پایین، جذب رطوبت (مناسب برای شهرهای مرطوب) و امکان جابجایی ساده و راحت اشاره کرد.

 

پیشنهاد مطالعه:
بهترین کولر گازی

 

انواع کمپرسور کولر گازی

در واقع یکی از اصلی‌ترین بخش‌های یک کولر گازی کمپرسور آن است و سه نوع پیستونی، اسکرال و روتاری در بین این محصولات دیده می‌شود.

کمپرسور پیستونی

این نوع کولر گازی قدرت بسیار بالایی دارند ولی از طرفی مصرف برق آن‌ها نسبتا زیاد است و همچنین هنگام کار لرزش دارند و اندازه آن‌ها نیز بزرگ است.

کمپرسور اسکرال

بازدهی این محصولات حدود 25 الی 30 درصد بهتر از مدل بالا است و به همین جهت مصرف برق کمتری نیز دارند. در این نوع کولر گازی مشکلاتی مانند رسوب‌گیری یا گشاد شدن سیلندها بسیار کمتر دیده می‌شود. ناگفته نماند که این نوع از کولرهای گازی اندازه کوچک‌تری هم دارند.

کمپرسور روتاری

اکثر کولرهای گازی امروز از نوع کمپرسور روتاری هستند؛ چرا که مصرف این نوع کولر گازی از همه مدل‌ها کمتر است و این محصولات فضای کمتری را نیز اشغال می‌کنند. این مدل‌ها صدای کمتری هم ایجاد می‌کنند. در نظر داشته باشید که اگر در آب و هوای گرمسیری زندگی می‌کنید بهتر است به سراغ کمپرسورهای پیستونی و اسکرال بروید.

در نظر گرفتن توان کولر گازی

مانند کولرهای آبی که در توان‌های مختلفی ساخته می‌شوند و برای محیط‌های کوچک یا بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند همین موضوع نیز در مورد کولرهای گازی وجود دارد. میزان خنک‌کنندگی کولر گازی با واحد BTU سنجیده می‌شود ولی در حالت کلی افراد در بازار کشور از این واحد استفاده نمی‌کنند و مثلا می‌گویند یک کولر گازی 12 هزار.

راهنمای خرید کولر گازی مناسب

در نظر داشته باشید که انتخاب یک کولر گازی با توان متناسب با فضا و شرایط خانه اهمیت زیادی دارد؛ چرا که کولر با ظرفیت کمتر کارایی لازم را نخواهد داشت و کولر گازی با توان بالاتر باعث خشک شدن فضای محیط و سرد شدن بیش از حد محیط می‌شود. در انتخاب توان کولر گازی باید به موارد زیر توجه داشته باشید.

  • نوع خانه: در انتخاب توان کولر گازی اهمیت دارد که خانه شما ویلایی است یا به صورت آپارتمانی.
  • منطقه جغرافیایی: ایران کشور بسیار بزرگی است و در آن اقلیم‌های مختلفی دیده می‌شود و هنگام انتخاب توان کولر گازی باید به منطقه جغرافیایی توجه داشته باشید. برای نمونه قطعا کولر گازی مناسب اهواز باید قوی‌تر از کولر گازی مناسب تهران باشد.
  • میزان رفت و آمد: در فصل‌های گرم سال هرچقدر محیط خانه با محیط بیرون ارتباط بیشتری داشته باشید هوای خنک بیشتر از خانه خارج می‌شود و کولر گازی باید قوی‌تر باشد تا بتواند محیط را خنک کند.
  • میزان نور و آفتاب خانه: برخی از خانه‌ها در طول روز آفتاب نمی‌گیرند و نور کمی دارد و به همین جهت در فصل‌های گرم سال خنک‌تر هستند. به صورت عکس برخی از خانه‌ها نیز از صبح تا ظهر آفتاب در خانه دیده می‌شود و این اتفاق دمای خانه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.
  • متراژ خانه: بدون شک یکی از مهم‌ترین موارد برای انتخاب توان کولر گازی همین متراژ خانه است. هرچقدر سالن پذیرایی شما بزرگ‌تر باشد کولر گازی قوی‌تری برای خنک کردن آن باید خریداری کنید.
  • تعداد افراد خانه: هرچقدر خانه شلوغ‌تر باشد سخت‌تر خنک می‌شود و به این مورد هم توجه داشته باشید.
  • میزان استفاده از گاز و فر: اگر از دسته افرادی هستید که در خانه زیاد آشپزی می‌کنید و به سراغ فر می‌روید این اتفاق می‌تواند تا حد زیادی گرما تولید کند و باعث شود تا کولر گازی سخت‌تر بتواند محیط را خنک کند.

با توجه به این موارد گفته شده و بسیاری از نکات دیگر باید توان کولر گازی را انتخاب کنید. این کار کمی دشوار است و پیشنهاد می‌کنیم که از فردی آگاه کمک بگیرید. در انتها برای این که درک بهتری از توان کولر گازی داشته باشید باید عنوان کنیم که کارشناسان معمولا برای یک اتاق خواب کولر گازی 9 یا 12 هزار و برای آپارتمان 70، 80 و 90 متری معمولا کولر گازی 24 هزار را پیشنهاد می‌کنند.

به طراحی کولر گازی توجه داشته باشید

کولر گازی چه از نوع ایستاده و قابل حمل باشد و چه از نوع اسپلیت به بخشی از طراحی خانه شما تبدیل می‌شود و به همین جهت باید ظاهر مناسبی داشته باشد. در واقع باید کولر گازی را انتخاب کنید که با طراحی کلی خانه همخوانی داشته باشید باعث جذاب‌تر شدن محیط شود. این بخش کاملا سلیقه‌ای است اما در کل به این نکته توجه داشته باشید؛ زیرا قرار است چندین سال این کولر را مشاهده کنید.

 

پیشنهاد مطالعه:
راهنمای خرید پنکه

 

در کولر گازی Inverter چه معنایی دارد؟

به طور کلی کولرهای گازی به این شکل کار می‌کنند که دمای محیط را به عدد دلخواه می‌رسانند و پس از آن خاموش می‌شوند. مجدد زمانی که دمای محیط بالا رفت و گرم شدن این کولرها آغاز به کار می‌کنند و این چرخه چندین بار در طول روز تکرار می‌شود. این اتفاق در مورد کولرهای گازی غیر اینورتر است، اما در مدل‌های اینورتر چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

اسپلیت اینورتر

در کولرهای گازی اینورتر با رسیدن دمای محیط به عدد مورد نظر کولر خاموش نمی‌شود و تنها دور موتور کاهش پیدا می‌کند. در واقع این کولر به صورت هوشمند دور موتور را کاهش می‌دهد ولی همچنان کار می‌کند و پس از گرم شدن محیط مجدد دور موتور بالا می‌رود. اما مزیت این اتفاق چیست؟

بخش زیادی از مصرف برق کولرهای گازی به دلیل استارت اولیه این محصولات است و همان طور که توضیح دادیم کولرهای گازی غیر اینورتر در طول روز چندین بار روش و خاموش می‌شوند. کولرهای گازی اینورتر دیگر خاموش نمی‌شوند و این اتفاق می‌تواند تا بیشتر از 60 درصد در مصرف برق مؤثر باشد. این محصولات مقداری گران‌تر هستند ولی ارزان هزینه بیشتر را دارند؛ چرا که در طولانی مدت از طریق میزان کمتر قبض برق این هزینه بیشتر جبران می‌شود.

به تعداد کولر گازی توجه کنید

تصور کنید که یک سالن بزرگ دارید، بهتر است دو اسپلیت با توان کمتر برای این سالن خریداری کرد یا یک اسپلیت با توان بالاتر؟ این سوالی است که به راحتی نمی‌توان به آن پاسخ داد و نیاز به تخصص و تجربه زیاد دارد. بسته به اندازه محیط و بسیاری از موارد دیگر افراد متخصص می‌توانند تشخیص دهند که کولر گازی با توان بالاتر بهتری بازدهی خواهد داشت یا دو کولر گازی با توان پایین‌تر. پس حتما برای تعداد کولر گازی از یک فرد متخصص مشاوره بگیرید.

 

پیشنهاد مطالعه:
بهترین مدل کولر گازی

 

به پرتاب باد کولر گازی توجه کنید

پرتاب باد کولر گازی نشان دهنده این است که کولر مورد نظر شما باد خنک را به چه فاصله‌ای می‌تواند برساند. هرچقدر این پرتاب باد بیشتر باشد اتفاق بهتری است ولی در کل باید به نسبت متراژ خانه این مؤلفه را انتخاب کنید. مثلا اگر سالن پذیرایی شما بزرگ است کولر گازی باید پرتاب باد بالاتری داشته باشد.

به مصرف انرژی کولر گازی توجه داشته باشید

یکی از موارد دیگری که در راهنمای خرید کولر گازی مناسب باید به آن توجه داشته باشید میزان مصرف انرژی کولر گازی یا همان EER (Energy Efficiency Ratio) است. یک کولر گازی با EER برابر A یعنی بیشتر انرژی مصرفی را می‌تواند به سرما تبدیل کند و انرژی کمتری هدر می‌دهد.

مصرف انرژی کولر گازی

میزان صدای کولر را در نظر داشته باشید

در فصل تابستان قرار است کولر گازی شما به صورت مداوم یا حداقل اکثر تایم روز را روشن باشد و بنابراین مهم است که صدای آن شما را آزار ندهد و به‌خصوص در شب مانع خواب راحت نشود. میزان صدای کولر گازی با دسی‌بل (db) نمایش داده می‌شود و حتما به این عدد توجه داشته باشید. هرچقدر صدای یک کولر گازی پایین‌تر باشد db آن کمتر است. برای مثال اسپلیت‌هایی با صدای کمتر از 50 دسی‌بل گزینه‌های کم‌صدایی به حساب می‌آیند.

جمع بندی

در این مطلب به راهنمای خرید کولر گازی بر اساس متراژ پرداختیم و به موارد مهم دیگر که باید در نظر داشته باشید اشاره کردیم. کولرهای گازی محصولات خیلی ارزانی نیستند و به همین جهت بهتر است مدل مورد نظر را به درستی انتخاب کنید تا در طولانی مدت بهره‌وری بسیار بهتری برای شما داشته باشد.

سوالات متداول

انوع مدل‌های کولر گازی کدامند؟ کولرهای گازی در سه مدل اسپلیت، پنجره‌ای و ایستاده ساخته می‌شوند. مدل‌های پنجره‌ای ارزان‌ترین نسخه‌های موجود هستند اما مصرف برق بسیار زیادی دارند و به همین جهت خرید آن‌ها خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد.

در راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت به چه نکاتی توجه کنیم؟ شما باید به توان اسپلیت، میزان تولید باد، اینورتر بودن یا نبودن، شکل ظاهری، مصرف انرژی، ابعاد، نوع کمپرسور و بسیاری از موارد دیگر توجه ویژه داشته باشید.

بهترین کولر گازی برای خرید کدام است؟ اگر بودجه کافی برای خرید اسپلیت دارید حتما از این مدل کولر گازی استفاده کنید و در غیر این صورت پیشنهاد می‌کنیم به سراغ کولرهای گازی قابل حمل (ایستاده) بروید. این محصولات بسیاری از ویژگی‌های اسپلیت‌ها را دارند و دیگر نیاز به خرابی و لوله‌های مسی هم ندارند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%da%a9%d9%88%d9%84%d8%b1-%da%af%d8%a7%d8%b2%db%8c/
ads
ads