داغ ترین ها :
طرز استفاده از پلوپز چند کاره

طرز استفاده از پلوپز چند کاره

اگر به تازگی پلوپز چندکاره گرفته‌اید، حتما در این فکر هستید که غذاها و انواع خوراکی‌های جذاب و رنگارنگ را در آن بپزید و نوش جان کنید. اما چه یک آشپز حرفه‌ای باشید و چه تازه‌کار، احتمالا نکاتی در مورد طرز استفاده از پلوپز چندکاره هست که نمی‌دانید. در چنین مواقعی، راهنمای استفاده از پلوپز چند کاره به شما کمک می‌کند تا بتوانید به‌راحتی دستگاه را راه‌اندازی کرده و از قابلیت‌های مختلف آن بهره ببرید. در این مطلب همراه ما باشید تا طرز کار با پلوپز چند کاره و نکاتی که به آن ها احتیاج دارید را با شما در میان بگذاریم.

 

انواع پلوپز را می توانید از تکنولایف بخرید: قیمت پلوپز

بخش‌های مختلف پلوپز چند کاره و طرز استفاده آن

به کمک پلوپز چند کاره، شما می‌توانید غذاهای هیجان انگیزی تهیه کنید. اگر بخواهید لوبیا بپزید، ماست بیندازید، دسر درست کنید، خورشت باز بگذارید یا رسپی‌های دیگری را امتحان کنید، پلوپز به شما در این کار کمک می‌کند و بعد از استفاده می‌بینید که چقدر این استفاده از این وسیله کار شما را راحت‌تر می‌کند. کارایی پلوپز چند کاره را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

ماست درست‌کن

برای ماست بستن به یک دمای پایین و ثابت برای مدت طولانی نیاز دارید. ابتدا لازم است مایه‌ی ماست را خودتان آماده کنید. شیر را (ترجیحا پرچرب) در ظرفی بجوشانید  و مدام هم بزنید تا ته نگیرد. وقتی که شیر جوش آمد، به آن اجازه دهید تا حدی از حرارت بیفتد. سپس مایه‌ی ماست را اضافه کرده و در شیر حل کنید. بعد از آن تنها کافی است گزینه‌ی Yogurt را از روی کنترل پنل انتخاب کنید تا ماست آماده شود. توجه داشته باشید که اگر حین کار درب دستگاه را باز کنید یا دستگاه را تکان دهید، ماست شما خراب خواهد شد.

سرخ‌ کن

سرخ کردن یکی دیگر از کارایی پلوپز چند کاره است اما با این روش، کالری مصرفی بدن بسیار بیشتر خواهد بود. اگر از پلوپز چندکاره‌ی خود به‌عنوان سرخ‌ کن استفاده کنید، نتیجه تغییری نخواهد کرد اما آماده شدن غذا زمان بیشتری خواهد برد و در عوض کالری کمتری خواهد داشت. 

طرز استفاده از سرخ کن پلوپز به این صورت است که ابتدا باید دما را روی حدودا ۲۰۰ درجه تنظیم کنید و سپس از روی کنترل پنل، تنظیمات مربوط به سرخ کن را انتخاب کنید. وقتی غذا پخته شد، دستگاه زنگ می‌زند و به‌طور خودکار حالت گرم‌کن فعال می‌شود تا هر زمان خواستید آن را سرو کنید. در نظر داشته باشید که احتمالا حین سرخ شدن لازم باشد مدام محتویات دستگاه را هم بزنید تا به‌طور مساوی سرخ شوند.

بخارپز

قابلیت بخار پز در پلوپز

عملکرد بخارپز در پلوپز چندکاره، برای پخت خیلی از مواد از جمله برنج سفید، برنج قهوه‌ای، جو دوسر، سیب‌زمینی و خیلی چیزهای دیگر مناسب است. اگر می‌خواهید غذای شما بدون روغن و صرفا به‌کمک بخار آماده شود، عملکرد بخارپز بسیار ایده‌آل خواهد بود. این روش پخت، برای افرادی که رژیم دارند خوب است و به‌طور کل، روش سالمی از پخت‌وپز است.

طرز استفاده از بخارپز پلوپز چندکاره برای درست کردن پلو به این صورت است که میزان برنج مد نظر خود را توی ظرف بریزید و چند بار بشویید تا ذرات خارجی از آن جدا شوند. سپس به ان آب اضافه کنید. میزان آبی که اضافه می‌کنید باید یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد. آن وقت دستگاه را روشن کنید و درب آن را بگذارید تا برنج به‌آرامی پخته شود. 

گرم کن

در مواقعی که بلافاصله بعد از پخته شدن غذا نمی‌توانید سراغ آن بروید، قابلیت گرم نگهدارنده‌ی غذا به کمکتان می‌رسد و غذا را همچنان گرم و تازه نگه می‌دارد. این قابلیت تقریبا در تمام پلوپزهای تک کاره و چندکاره که جدیدا ساخته می‌شوند وجود دارد. با گرم ماندن غذا در خود پلوپز، دیگر احتیاجی نیست که آن را در مایکروفر یا روی اجاق گرم کنید. 

موقع استفاده از این قابلیت حواستان باشد که غذا، اگر خورشت یا یک خوراک آبدار است، تمام آب خود را از دست ندهد تا غذا در نهایت خشک نشود. چنانچه غذا آب خود را از دست داده بود می‌توانید کمی آب به آن اضافه کنید.

توجه داشته باشید که آرام‌پز و گرم‌کن در پوپز دو عملکرد متفاوت هستند . آرام‌پز موظف است غذای شما را در دمای بسیار پایین و سرعت کم بپزد اما کار گرم کن این است که غذای شما پیش از سرو سرد نشود.

پخت خورشت در پلوپز چندکاره

با استفاده از پلوپز چندکاره پخت خورشت و پخت سوپ بسیار راحت است و با تنها ریختن مواد داخل آن می‌توانید این کار را انجام دهید. پلوپز چندکاره تمامی مراحل سرخ کردن و پختن را به صورت خودکار انجام می‌دهد و نیازی به انجام دادن کار خاصی ندارید.

عملکرد پخت کیک

پختن کیک نیز یکی از مواردی است که به راحتی و بی دردسر می‌توانید با استفاده از پلوپز چندکاره انجام دهید. برای این کار تنها کافی است کمی کف پلوپز را با روغن چرب کنید و سپس مواد کیک را آماده کرده و درون آن بریزید پس از تعیین مدت زمان پخت کیک تنها کاری که باید انجام دهید این است که منتظر پختن کیک بمانید.
پیشنهاد مطالعه:
راهنمای خرید پلوپز

 

نحوه‌ی تمیز کردن پلوپز چند کاره

در اثر پخت‌وپز زیاد، دیواره‌ی پلوپز کثیف می‌شود. برای این‌که ظاهر خوب خود را از دست ندهد و همچنین به منظور حفظ بهداشت محیط اشپزخانه، لازم است آن را چند روز یکبار تمیز کنید. جنس بدنه پلوپزهای چندکاره یا از استیل است و یا از آلومینیوم ساخته شده است.

مواد لازم برای تمیز کردن پلوپز 

  • یک مسواک قدیمی
  • اسفنج میکروفایبر (نرم)
  • حوله‌ی میکروفایبر
  • مایع ظرفشویی
  • آب گرم
  • سرکه سفید در یک ظرف اسپری

برای شروع کار حواستان باشد که اول از هر چیزی باید ایمنی کار را تامین کنید. تمام قطعات را از برق بکشید و خاموش کنید. راه‌های مختلفی برای تمیز کردن پلوپز چندکاره هست، اما هر کار که می‌کنید، مهمترین نکته این است که آب یا رطوبت به هیچ یک از قطعات برقی آن نرسد وگرنه هزینه‌ی سنگینی را متحمل می‌شود و ممکن است مجبور شوید به کل پلوپز جدیدی تهیه کنید.

مراحل تمیز کردن پلوپز

  1. دستگاه را از برق بکشید و اگر به‌تازگی روشن بوده، اجازه دهید تا سرد شود. با مسواک یا فرچه‌ای که دارید، ذرات خشک شده و چسبیده به آن را بسایید. این کار باید به آرامی انجام شود تا روی دستگاه خش نیفتد پس بهتر است از مسواک نرم استفاده کنید. سرکه‌ی سفید را روی اسفنج بریزید و با آن بخش‌های داخلی و خارجی دستگاه را تمیز کنید. سرکه همچنین به از بین بردن بوی بد کمک می‌کند. وقتی همه‌چیز تمیز شد، با پارچه‌ی نم‌دار هرچیزی که به‌نظرتان روی دستگاه یا داخل آن مانده را پاک کنید.
  2. مایع ظرفشویی را به آب اضافه کنید. سپس، درب پلوپز و ظرف‌های آن را داخل محلول آب صابون بگذارید. زمان دهید تا این قطعات کمی خیس بخورند. سپس با یک مسواک یا فرچه آن‌ها را اسکراب کنید تا ذرات مانده‌ی غذا و همینطور روغن از آن خارج شود. سپس آن‌ها را جایی بگذارید تا با هوای آزاد خشک شوند. اگر هم زمان نداشتید، از دستمال‌های میکروفایبر یا بدون پرز استفاده کنید. موقع سرهم کردن قطعات حواستان باشد که هیچ رطوبتی روی آن‌ها نباشد.

محل قرار دادن پلوپز

محل قرار گیری پلوپز چند کاره در آشپزخانه

شاید ب این فکر کنید که محل قرار گرفتن پلوپز اهمیت چندانی ندارد؛ اما اگر آن را در محیط درستی قرار ندهید، هم مجبور می‌شوید آن را مدام تمیز کنید، هم ممکن است فشار حرارتی زیادی به دستگاه بیاید و خراب شود.

توصیه می‌کنیم پلوپز را در محیطی قرار دهید که گرما و بخار بتواند خارج شود و اطراف دستگاه گیر نیفتد. گیر افتادن حرارت و بخار برای سیم‌کشی دستگاه هم خطر دارد و می‌تواند اتصالات دستگاه را خراب کند.

جمع‌بندی

همانطور که در طی مطلب طر استفاده از پلوپز چند کاره متوجه شدید، با خرید این دستگاه می‌توانید خوراکی‌های گوناگونی را آماده و میل کنید. کار با دستگاه اصلا دشوار نیست و روش پخت خیلی از مواد مانند هم است. همچنین دکمه‌هایی که روی کنترل پنل نشسته‌اند به‌علاوه‌ی دفترچه‌ی راهنما، باز هم به شما کمک می‌کنند تا کار دچار مشکل نشود و به‌راحتی از قابلیت‌های مختلف پلوپز خود، نه فقط برای پخت برنج، که درست کردن ماست، سبزیجات، دسر و خیلی چیزهای دیگر استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا می‌توانیم در پلوپز چند کاره آب بریزیم؟

یکی از روش‌های پخت در پلوپز، بخارپز کردن غذا است و برای این کار به آب احتیاج است. بنابراین شما می‌توانید در این دستگاه آب بریزید اما اگر بخواهید از پلوپز صرفا برای جوش آوردن آب استفاده کنید، این کار را توصیه نمی‌کنیم چرا که بسیار زمانبر است.

آیا پلوپز چند کاره بهتر از اجاق گاز است؟

پلوپز چندکاره، قابلیت‌های مختلفی دارد و به شما اجازه می‌دهد چندین کار مثل بخار پز کردن، آرام پز کردن و گرم کردن غذا را با یک دستگاه انجام دهید. همچنین فضای کمتری را می‌گیرد و زحمت کمتری نیز دارد. بنابراین شاید بتوانیم آن را بهتر از اجاق گاز بدانیم اما نمی‌توانیم جایگزین کنیم.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

  1. ناشناس

    عجک زندگی من بعد از گوشی همراه

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b7%d8%b1%d8%b2-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d9%be%d9%84%d9%88%d9%be%d8%b2-%da%86%d9%86%d8%af-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d9%87/
ads
ads