داغ ترین ها :
فیلم شب یلدا؛ خلاصه داستان، نقد و دیگر فیلم‌های پیشنهادی🍉

فیلم شب یلدا؛ خلاصه داستان، نقد و دیگر فیلم‌های پیشنهادی🍉

فیلم سینمایی شب یلدا در سال ۱۳۸۰ به کارگردانی کیومرث پوراحمد ساخته شد و به اثری ماندگار تبدیل شد که نشانگر غم، تنهایی و رو به زوال رفتن زندگی یک انسان است. نام شب یلدا نیز که نشان‌دهنده‌ی طولانی بودن این تنهایی است، کاملا به درستی و به جا انتخاب شده است. این فیلم نیز، الهام گرفته از زندگی خود کیومرث پوراحمد است. شاید به همین خاطر بود که او به خوبی توانست فیلم را از آب دربیاورد و بیننده را با خود همراه کند.

 

انواع تلویزیون را می توانید از تکنولایف بخرید: قیمت تلویزیون

سازندگان فیلم شب یلدا یا The longest night

  • کارگردان: کیومرث پوراحمد
  • نویسنده: کیومرث پوراحمد
  • فیلمبردار: حسین جعفریان
  • تدوین‌گر: کیومرث پوراحمد
  • موسیقی فیلم: حمیدرضا یراقچیان و پری ملکی

بازیگران شب یلدا

  • محمدرضا فروتن در نقش حامد
  • الهام چرخنده در نقش مهناز
  • مریم پوراحمد در نقش نازی
  • هیلدا هاشم پور در نقش پریا فردوسی
  • پروین دخت یزدانیان در نقش عزیز

خلاصه فیلم شب یلدا

سکانس اولیه‌ی فیلم شب یلدا 1380 در فرودگاه می‌گذرد. در همان ابتدای فیلم، شاهد این هستیم که حامد از پشت گیت با خانوده‌اش یعنی همسرش مهناز و دخترش نازی خداحافظی می‌کند و آن دو، به فرانکفورت مهاجرت می‌کنند. حامد با این که از تنها شدن و رفتن خانواده‌اش ناراحت است، اما جلوی آن‌ها را نمی‌گیرد. او پس از رهسپار کرده آن‌ها، به خانه برمی‌گردد. خانه‌ای که الان خالی شده و به جز حامد، فقط یک گربه داخل آن ساکن است. خانه حامد، حالا دیگر بوی زندگی نمی‌دهد. این را به مرور که داستان پیش می‌رود بیشتر و بیشتر می‌بینیم. میوه‌ها و خوراکی‌ها پوسیده و گندیده‌اند.

حامد، روزهای خود را در این خانه می‌گذراند و حتی یکبار از آن خارج نمی‌شود. او شاغل نیست؛ چرا که شغل خود را به‌خاطر همسو نبودن عقاید خود با دیگران از دست داده. سرگرمی خاصی ندارد و هر چیزی محدود به خاطرات او با خانواده‌اش می‌شود. تنها فیلم‌هایی که می‌بیند فیلم‌های خانوادگی و تولد دخترش است. موقع هر کاری مثل نقاشی کشیدن نیز با عکس‌های همسرش حرف می‌زند. حامد با خانواده‌ی خودش یعنی مادر و خواهرش به درستی رابطه‌ای ندارد؛ چرا که محصور در خاطرات و فیلم‌های همسر و دخترش است و رفتن آن‌ها را هنوز در خود نپذیرفته. حتی حامد دوست خاصی هم ندارد و شاید تنها کسی که جز مهناز با او صحبت می‌کند، پریا، زنی مطعلقه است که در همسایگی او زندگی می‌کند و بعضی کارهای او را انجام می‌دهد یا برای او غذا می‌آورد. پریا دید حامد به زندگی را تغییر می‌دهد و کاری می‌کند که او به خیلی چیزها پی می‌برد.

صحنه های فروتن در شب یلدا

حامد کم کم به این نتیجه می‌رسد که مهناز هرگز او را دوست نداشته و عشق او دروغی بوده است. پس از مشکلاتی که در مسیر اقامت گرفتن مهناز و نازی پیش می‌آید، او مجبور می‌شود نازی را طلاق دهد. اما شب‌های طولانی هم به‌نحوی به طلوع صبح می‌رسند و پایان آن‌ها را می‌بینیم. حامد هم بعد از مدت‌ها حبس کردن خود در خانه و افسردگی که روزبه‌روز بیشتر می‌شد، روشنایی روز را می‌بیند. او در آخر فیلم، با پریا که تا آن لحظه فقط تلفنی صحبت کرده بودند ملاقات می‌کند.

 

 

نقد فیلم شب یلدا

شب یلدا پوراحمد اثری فاخر و ماندگار برای سینمای ایران است. فیلمی که او را جاودانه کرد و به گفته‌ی خیلی‌ها، نقطه عطف کارنامه‌ی او بود. فیلم شب یلدا نشانگر زندگی شخصی پوراحمد بود و به همین خاطر شاید بود که او توانست اینقدر خوب و ناب درد خود را تبدیل به فیلمی کند که مخاطب نیز بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند.

در طی فیلم، زوال شخصیت اصلی داستان یعنی حامد را سکانس به سکانس دنبال می‌کنیم. اناری که حامد در شب اول، پس از بازگشت از فرودگاه برمیدارد را کمی جلوتر هم در فیلم می‌بینیم که چطور گندیده.

حامد که در شب‌های ابتدایی در تخت‌خواب خود می‌خوابید در اواسط فیلم وسط اتاق نشیمن و روی یک صندلی می‌خوابد. خانه کم کم به ویرانه‌ای تبدیل می‌شود. شیشه پنجره‌ها شکسته، گچ دیوار فرو می‌ریزد و حامد برای امرار معاش فرش زیرپای خود را هم می‌فروشد. با همه این‌ها، از خروج از خانه امتناع می‌کند. او با کل دنیا قهر است و حتی خانواده‌ی خود را هم نمی‌بیند. در ابتدای فیلم طی گفت‌وگوهای تلفنی متوجه می‌شویم که خواهر او باردار بوده اما او حتی بعد از به دنیا آمدن فرزند خواهرش نیز به او سر نمی‌زند. زوال زندگی یک انسان که روزی مردی شاد و خوشحال بوده، به‌خوبی در این فیلم دیده می‌شود و باید گفت که کیومرث پوراحمد در نمایش دادن این مسئله بسیار حرفه‌ای عمل کرده است و فروتن نیز به‌خوبی از پس ایفای این نقش برآمده.

شب یلدا ۱۳۸۰

نام شب یلدا را پوراحمد بسیار هوشمندانه و با دیدی زیبا برای این فیلم انتخاب کرده است. نامی که شاید باعث شود فکر کنید فیلمی درباره مهمانی شب یلدا قرار است ببینید؛‌اما با داستانی ناراحت‌کننده روبرو شوید.

شب یلدا به دو دلیل متفاوت و با دو دیدگاه برای این فیلم انتخاب شد. از یک سو طولانی بودن زندگی و تنهایی حامد در آن یک سال را نشان می‌داد و تشبیه زیبایی می‌شود به شب یلدا که طولانی‌ترین شب است. از سوی دیگر، می‌تواند نشانگر یک تولد برای حامد باشد. چرا که بعد از دوره‌ای طولانی از تنهایی، با پریا آشنا می‌شود و زندگی دوباره‌ای برای او ساخته می‌شود.

 

طولانی‌ترین شب سال را خوش بگذرانید:
سرگرمی ها و بازی های شب یلدا را بشناسید!

 

سکانس معروف فیلم شب یلدا کدام است؟

در یکی از قسمت‌های پایانی فیلم، شاهد یک هنرنمایی عجیب و جذاب از محمدرضا فروتن هستیم که شاید هم بتوان گفت نقطه عطف و یکی از بهترین بخش‌های این فیلم خوب است.

حامد، که در افسردگی حسابی فرو رفته، همسر و دختر خود را از دست داده و زوال تدریجی زندگی او را شاهد هستیم، برای دخترش در غیاب او تولد می‌گیرد. موسیقی پخش می‌شود، حامد که خانه را تزئین کرده، با دو فشفشه روشن در دستش می‌رقصد و تولد او را به تنهایی جشن می‌گیرد. با به صدا در آمدن زنگ درب خانه که یک مامور پلیس است، حامد کنترل خشم خود را از دست می‌دهد. او با مامور شروع به مشاجره می‌کند و چیزهایی از او می‌شنویم که یک نقل قول معروف از این فیلم است. او پس از دیدن مامور از پنجره می‌گوید:«چیه برادر؟ جشن تولد… ممنوعه؟ زن بی‌حجاب نداریم، زن با حجابم نداریم… مرد بی‌غیرت نداریم، مرد با غیرتم نداریم… توار مبتذل نداریم… ماهواره نداریم… صور قبیحه نداریم… حشیش، گرس، تریاک، ذغال خوب، رفیق ناباب نداریم… رقص، آواز، خوشی، خنده، بشکن و بالا بنداز نداریم… شرمندتونم، هیچ چیز ممنوعه کلا نداریم… بفرمایید تو ملاحظه کنید… نداریم… نداریم… جشن تولد یه بچه‌ست ولی بچه هم نداریم… مهمونیه ولی مهمون نداریم. نمایشه، نمایش. نمایش یه نفره… .»

فیلم‌ های پیشنهادی برای تماشا در شب یلدا

اگر دوست دارید که فیلم‌های دیگری در شب یلدا دورهم با خانواده و دوستان تماشا کنید، پیشنهاد فیلم های زیر مناسب شما خواهند بود:

۱. مهمان مامان (سال ساخت: ۱۳۸۴)

فیلم مهمان مامان

فیلم مهمان مامان یکی از ساخته‌های خوب داریوش مهرجویی است که ستارگان زیادی از جمله گلاب آدینه، پارسا پیروزفر، امین حیایی و حسن پورشیرازی تعدادی از بازیگران آن هستند.

داستان فیلم درباره خانمی با بازی گلاب آدینه است که متوجه می‌شود خواهرزاده و تازه‌عروسش قصد سرزدن به آن‌ها را دارند. حال، مادر می‌خواهد این دو مهمان عزیز را پاگشا کند اما نه امکانات کافی و نه پول برای این کار را دارد. ماجراهایی که در ادامه پیش می‌آید، همسایگان که هر کدام در کنار خط داستانی خود به مادر کمک می‌کنند تا از مهمانان خود به بهترین شکل پذیرایی کند، و طنز داستان، کمک می‌کند تا یک ثانیه هم از این فیلم چشم برندارید و تا آخر با آن همراه شوید. پس اگر یک فیلم مناسب برای دورهمی شب یلدا می‌خواهید، پیشنهاد ما به شما مهمان مامان است.

 

برای سرگرمی‌های بیشتر شما:
معرفی بهترین سریال های ایرانی 1402

 

۲. ورود آقایان ممنوع (سال ساخت: ۱۳۹۰)

فیلم ورود آقایان ممنوع

ورود آقایان ممنوع درباره یک مدیر مدرسه قدبلند و بداخلاق به نام خانم دارابی است. این خانم که با آقایان سر جنگ دارد، اجازه ورود هیچ معلم مردی به مدرسه را نمی‌دهد. زمانی که معلم شیمی مدرسه مجبور به مرخصی گرفتن می‌شود، خانم دارابی هیچ معلم زن جایگزینی را پیدا نمی‌کند و مجبور به آوردن یک معلم مرد به نام آقای جبلی می‌رود. آقای جبلی (رامبد جوان) اتفاقات خنده‌داری را در این فیلم رقم می‌زند که باعث شده این فیلم، یکی از بهترین فیلم‌ها برای تماشا در جمع، مثل دورهمی‌های شب یلدا شود.

۳. درباره الی (سال ساخت: ۱۳۸۷)

درباره الی

درباره الی یکی از معروف‌ترین ساخته‌های اصغر فرهادی است و اگر یک فیلم اجتماعی غیرکمدی بخواهید، انتخاب خوبی برای شب یلدا است. در این فیلم، بازیگرانی چون ترانه علیدوستی، پیمان معادی و شهاب حسینی حضور دارند.

داستان فیلم درباره الی با یک سفر دست جمعی شروع می‌شود. چند خانواده، برای چند روز به شمال سفر می‌کنند. در این جمع، الی، معلم مهدکودک بچه‌ها هم حضور دارد. در ابتدا این سفر و دورهمی بسیار خوب و خوش پیش می‌رود و افراد بازی‌های مختلفی مثل پانتومیم انجام می‌دهند و خوش می‌گذرانند. اما کم کم، اتفاقی می‌افتد که این سفر را متفاوت می‌کند.

۴. فسیل (سال ساخت: ۱۴۰۱)

فیلم سینمایی فسیل

فیلم فسیل فیلمی کمدی پر از ساز و آواز و موزیک است. این فیلم در دوره انقلاب اسلامی می‌گذرد. در این فیلم بازیگرانی چون الناز حبیبی، بهرام افشاری و ایمان صفا را داریم. داستان فیلم به زندگی چند هنرمند می‌گذرد که پس از انقلاب کار و کاسبی‌شان حسابی دچار تغیرات شد.

در این فیلم شاهد نقش آفرینی متفاوتی از این هنرپیشگان هستیم که لحظات خنده دار زیادی را برای ما ایجاد می‌کنند. پس اگر یک فیلم خوب کمدی جدید می‌خواهید، این فیلم را از دست ندهید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85-%d8%b4%d8%a8-%db%8c%d9%84%d8%af%d8%a7/
ads
ads