داغ ترین ها :
مقایسه گلکسی A30 با گلکسی A30s سامسونگ

مقایسه گلکسی A30 با گلکسی A30s سامسونگ

سامسونگ در بخش گوشی‌های میانرده خود در برخی از مواقع نسخه متفاوتی از یک گوشی را با اضافه کردن s به نام گوشی خلق می‌کند که در حال حاضر گلکسی A52 و A52s دقیقا چنین حالتی دارند؛ اما این مطلب در مورد این دو گوشی نیست و می‌خواهیم به سراغ گلکسی A30 و گلکسی A30s دو میانرده از دو سال قبل سامسونگ برویم و این دو گوشی سامسونگ را به طور کامل با هم مقایسه کنیم. در ادامه با مقایسه A30 با A30s همراه ما باشید.

گوشی گلکسی A30s گلکسی A30
تاریخ معرفی مرداد ۹۸ اسفند ۹۷
ابعاد ۱۵۸.۵ در ۷۴.۷ در ۷.۸ میلی‌متر ۱۵۸.۵ در ۷۴.۷ در ۷.۷ میلی‌متر
وزن ۱۶۹ گرم ۱۶۵ گرم
سیم‌کارت دو سیم‌کارت دو سیم‌کارت
صفحه نمایش ۶.۴ اینچ – سوپر امولد HD با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز ۶.۴ اینچ – سوپر امولد FHD با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز
سیستم‌عامل  One UI 3.1 بر مبنای اندروید ۱۱ (اکنون)  One UI 3.1 بر مبنای اندروید ۱۱ (اکنون)
تراشه اگزینوس 7904 اگزینوس 7904
کارت حافظه پشتیبانی می‌کند پشتیبانی می‌کند
حافظه داخلی ۳۲ و۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت ۳۲ و ۶۴ گیگابایت
رم 3 و 4 گیگابایت ۳ و ۴ گیگابایت
دوربین پشت ۲۵ مگاپیکسل اصلی

۸ مگاپیکسل فوق عریض

۵ مگاپیکسل عمق میدان

۱۶ مگاپیکسل اصلی

۵ مگاپیکسل فوق عریض

دوربین جلو ۱۶ مگاپیکسل ۱۶ مگاپیکسل
باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعت ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعت
شارژ سریع ۱۵ وات ۱۵ وات
رنگ آبی، سفید، سبز و بنفش آبی، مشکی و قرمز و سفید

مقایسه گوشی A30 با A30s از نظر طراحی و کیفیت ساخت

از آنجایی که با دو گوشی از یک سری و نزدیک به هم مواجه هستیم در بسیاری از بخش‌ها مشخصات این دو گوشی برابر خواهد بود و تلاش می‌کنیم که تفاوت‌های این دو کهکشانی را مفصل‌تر شرح دهیم.

طراحی قاب پشتی گلکسی A30s شباهت‌های بسیاری با A51 و A71 دارد و علاوه بر این که با متریال پلاستیک مواجه هستیم این قاب از خطوط انتزاعی مانند برادران بزرگ‌تر خود میزبانی می‌کند که جلوه‌ی خاصی به این گوشی بخشیده است.مقایسه گوشی A30 با A30s از نظر طراحی و کیفیت ساخت

در طرف دیگر گلکسی A30 هم قاب پشتی از جنس پلاستیک دارد اما ظاهر این قاب با A30s تفاوت دارد. زمانی که نور به این قاب می‌تواند به نحوه‌ی بسیار جذابی پخش می‌شود و ظاهری دوست داشتنی را به این کهکشانی هدیه می‌دهد.

محل قرار گیری فریم دوربین‌ها و لوگوی سامسونگ در هر دو گوشی کاملا یکسان است و تنها A30 یک حسگر اثر انگشت اضافه‌تر از رقیب به روی قاب پشتی دارد. از نظر ارگونومی می‌توانیم دو کهکشانی را به طور کامل مشابه بدانیم؛ چرا که وزن و ضخامت آن‌ها به ترتیب ۱۶۹ و ۱۶۵ گرم و ۷.۷ و ۷.۸ میلی متر است.

 

 

مقایسه گوشی A30 با A30s از نظر طراحی و کیفیت ساخت

پس به طور کلی با دو گوشی خوش دست مواجه هستیم که به خوبی در دست جای می‌گیرند. فریم اطراف هر دو گوشی از جنس پلاستیک بوده و طراحی براقی دارد و در سمت راست دکمه‌های ولوم و پاور، در بالا میکروفون دوم، در سمت چپ خشاب سیم‌ کارت و کارت حافظه جانبی و در پایین اسپیکر، میکروفون اصلی، درگاه Type C و جک ۳.۵ میلی متری صدا را شامل می‌شود.

قاب جلویی این دو محصول نیز دقیقا یکسان است و اگر از روبرو به این دو کهکشانی نگاه کنیم نمی‌توانیم آن‌ها را از هم تشخیص دهیم. هر دو گوشی ناچ قطره‌ای دارند و از نسبت نمایشگر به بدنه‌ی ۸۵ درصدی استفاده می‌کنند.مقایسه گوشی A30 با A30s از نظر طراحی و کیفیت ساخت

این مقدار حاشیه‌ برای گوشی‌هایی در این بازه‌ی قیمتی بسیار خوب است و شما می‌توانید در پنلی با حاشیه‌های کم محتوا را مشاهده کنید. گلکسی A30s در رنگ‌های مشکی، سفید، سبز و بنفش و گوشی A30 در رنگ‌های مشکی، آبی، قرمز و سفید در دسترس قرار دارد.

بنابراین در این بخش برنده‌ای نخواهیم داشت و دو گوشی از همه نظر بسیار نزدیک و شبیه به هم هستند. تنها از نظر طراحی قاب پشتی تفاوتی‌هایی وجود دارد که باید بنا به سلیقه‌ی خود یکی از این محصولات را برگزینید.

مقایسه گلکسی A30 با A30s از نظر صفحه نمایش

گلکسی A30 یک پنل سوپر امولد ۶.۴ اینچی با رزولوشن FHD+ دارد که در نتیجه تراکم پیکسلی خوب ۴۰۳ را مقابل چشمان شما قرار می‌دهد. این صفحه نمایش نسبت ۱۹.۵ به ۹ دارد و از نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی بهره می‌برد.مقایسه گلکسی A30 با A30s از نظر صفحه نمایش

در طرف دیگر گلکسی A30s از یک نمایشگری ۶.۴ اینچی از نوع سوپر امولد با رزولوشن HD+ استفاده می‌کند و به این ترتیب تراکم ۲۶۸ پیکسل بر هر اینچ را مقابل چشمان شما قرار می‌دهد. این صفحه نمایش نرخ نوسازی معادل ۶۰ هرتز دارد و از نسبت ۱۹.۵ به ۹ بهره می‌برد.

همان طور که از اعداد و ارقام مشخصات گفته شده در بالا می‌توانید حدس بزنید نمایشگر A30 کیفیت بسیار بهتری دارد و محتوا را به صورت شارپ‌تر و زنده‌تری به نمایش می‌گذارد. هر دو پنل رنگ مشکی را بسیار عمیق و با عمق بینهایت به نمایش درمی‌آورند و قابلیت‌هایی مانند AOD در دسترس قرار دارد.

به طور کلی یکی از ایراداتی که رزولوشن HD با پنل سوپر امولد دارد این است که به دلیل نوع خاص چینش پیکسل‌ها در این نوع نمایشگر شما با چشم غیر مسلح می‌توانید برخی از پیکسل‌ها را از نزدیک مشاهده کنید که تجربه‌ی خیلی دلچسبی را در اختیار نمی‌گذارد.مقایسه گلکسی A30 با A30s از نظر صفحه نمایش

در تنظیمات صفحه نمایش هر دو رقیب می‌توانید بین دو گزینه Vivid (رنگ‌های اغراق شده) و Natural (رنگ‌های طبیعی) یکی را انتخاب کنید و یا گزینه‌ی سوم را برگزینید و به صورت دستی به تنظیم نمایشگر بپردازید.

حالت Vivid رنگ‌ها را به صورت اغراق شده و غلیظ‌تر از واقعیت به شما نمایش می‌دهد و گوشی های امولد سامسونگ به صورت پیش فرض به روی این حالت قرار دارند. اگر رنگ بندی طبیعی‌تر صفحه نمایش را ترجیح می‌دهید حتما گزینه Natural را انتخاب کنید تا رنگ‌ها تا حد ممکن به حالت واقعی خود نزدیک شوند.مقایسه گوشی A30s با a30

از نظر روشنایی اما هر دو پنل در یک سطح قرار می‌گیرند و روشنایی کافی برای قرار گیری در محیط‌های داخلی دارند. در مورد محیط‌های باز و قرار گیری زیر نور مستقیم خورشید اما در برخی از مواقع ممکن است احساس کنید روشنایی مقداری کم است.

به طور کلی اما برنده‌ی این بخش به طور حتم گلکسی A30 خواهد بود که با نمایشگر سوپر امولد FHD+ خود نه تنها رقیب را شکست می‌دهد بلکه این پنل به نسبت بازه‌ی قیمتی این گوشی کیفیت بسیار خوب و دوست داشتنی را در اختیار می‌گذارد و شما می‌توانید از مشاهده‌ی محتوا لذت ببرید.

از نظر اسپیکر

هر دو کهکشانی از اسپیکرهای تکی برخودار هستند و این یعنی صدای مونو به گوش شما خواهد رسید. برعکس پرچمداران سامسونگ که به اسپیکرهای AKG مجهز می‌شوند و صدای بسیار خوبی دارند و در دنیای میانرده‌های این شرکت کره‌ای اسپیکرهای خیلی خوبی را شاهد نیستیم.

 

 

مقایسه اسپیکر A30 با A30s

حجم صدای هر دو اسپیکر و کیفیت صدای آن‌ها کاملا معمولی است و نباید انتظار خیلی بالایی از آن‌ها داشته باشید. باز هم اگر بخواهیم این دو کهکشانی را با رقبای حال حاضر بازار که اسپیکر استریو دارند مقایسه کنیم باید گفت که این دو گوشی سامسونگ حرف زیادی برای گفتن ندارند.

مقایسه A30 با A30s از نظر نرم افزار و رابط کاربری

طبیعتا در این بخش تفاوتی بین این دو کهکشانی دیده نمی‌شود و هر دو از جدیدترین نسخه رابط کاربری سامسونگ یعنی One UI 3.1 بر مبنای اندروید ۱۱ استفاده می‌کنند (در حال حاضر البته نه نسخه‌ی ابتدایی).مقایسه A30 با A30s از نظر نرم افزار و رابط کاربری

One UI  یکی از بهترین و کامل‌ترین رابط کاربری‌های موجود در دنیای گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید که برای کهکشانی‌های سامسونگ عملکردی پایدار و روان را به ارمغان آورده است. این رابط کاربری قابلیت‌های زیادی دارد و می‌توان بخش‌های مختلف آن را شخصی سازی کرد.

باید دید که آیا این دو کهکشانی نسخه بعدی رابط کاربری سامسونگ یعنی One Ui 4‌ را دریافت می‌کنند یا خیر.

مقایسه گلکسی A30 با گوشی A30s از نظر عملکرد سخت افزاری

سامسونگ برای هر دو کهکشانی خود به سراغ تراشه‌های اگزینوس خود رفته و قدرت سخت افزاری این گوشی‌ها را از طریق تراشه‌های اختصاصی خود تأمین می‌کند.

گلکسی A30s و گلکسی A30 هر دو چیپست ۱۴ نانومتری اگزینوس ۷۹۰۴ دارند. این تراشه هشت هسته پردازنده مرکزی شامل دو هسته Cortex-A73 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز و شش هسته Cortex-A53 با فرکانس 1.6 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Mali-G71 را شامل می‌شود.

طبیعتا قدرت سخت افزاری دو گوشی دقیقا برابر است و هر دو کهکشانی می‌توانند برنامه‌ها و امور روزمره را با سرعت قابل قبولی و مناسبی اجرا کنند اما برای اجرای بازی‌ها خیلی نمی‌توان به روی این دو گوشی حساب باز کرد.مقایسه گلکسی A30 با گوشی A30s

بازی‌های معمولی و سبک به روی این گوشی اجرا می‌شوند اما شما نمی‌توانید بازی‌های سنگین را با این دو کهکشانی اجرا کنید.

از طرفی گلکسی A30 با نسخه‌های ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی حافظه داخلی و ۳ یا ۴ گیگابایت حافظه رم در دسترس قرار گرفته است و گلکسی A30s تنها یک نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی اضافه‌تر بر این نسخه‌ها دارد.

هر دو گوشی از کارت حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کنند و این یعنی شما از این طریق می‌توانید بر مقدار حافظه داخلی این دو گوشی بیفزایید.

 

بهترین گوشی ارزان قیمت لمسی و اندرویدی را بشناسید:
گوشی ارزان لمسی

 

مقایسه A30 با A30s از نظر باتری

هر دو گوشی باتری‌هایی با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی دارند. از آنجایی که اندازه‌ی نمایشگر و قدرت سخت افزاری دقیقا برابر است و تنها A30s رزولوشن کمتری دارد طبیعی است که این محصول شارژ دهی بهتری هم داشته باشد.

اگر استفاده نرمال و عادی از دو گوشی داشته باشید هر دو می‌توانند ۱ روز کامل شارژ دهی کنند اما گلکسی A30s پا را فراتر می‌گذارد و حتی می‌توانید ۱.۵ روز هم شارژ دهی کند که باعث برتری این کهکشانی در این بخش می‌شود.

هر دوی این محصولات از شارژ سریع ۱۵ واتی پشتیبانی می‌کنند و این یعنی شما به مدت ۲ ساعت برای شارژ این دو گوشی نیاز خواهید داشت که عملکرد قابل قبولی به حساب می‌آید.

در نهایت برنده‌ی این بخش به دلیل شارژ دهی بهتری A30s خواهد بود اما فراموش نکنیم که هر دو عملکرد خوبی را در این بخش از خود نشان می‌دهند.

مقایسه A30 با A30s از نظر دوربین

شاید برایتان سوال شده باشد که A30s در زمینه نمایشگر که پسرفت داشته و از تراشه‌ی یکسانی هم بهره می‌برد پس در چه بخشی نسبت به رقیب برتری دارد؟ پاسخ شما بخش دوربین است.مقایسه A30 با A30s از نظر دوربین

در ادامه به طور کامل دوربین این دو گوشی را با هم مقایسه می‌کنیم تا مشخص شود کدامیک توانایی‌های بیشتری دارد.

دوربین اصلی

دوربین اصلی گلکسی A30 سنسوری ۱۶ مگاپیکسلی دارد اما سازنده‌ی این سنسور توسط سامسونگ مشخص نشده و نا معلوم است. این سنسور در پشت لنزی ۲۷ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.7 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند.

در طرف مقابل گلکسی A30s سنسوری ۲۵ مگاپیکسلی دارد و سازنده‌ی این سنسور هم مشخص نیست. این سنسور در پشت لنزی ۲۷ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.7 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند.

جالب است که برعکس چیزی که تصور می‌کنیم چون سنسور این دو گوشی کمتر از اعدادی مثل ۴۸ یا ۶۴ است پس حتما کیفیت کمی دارد اما در عمل هر دو گوشی عکس‌های رضایت بخشی برای بازه‌ی قیمتی خود به ثبت می‌رسانند.

این تصاویر رنج دینامیکی نسبتا وسیعی دارند و جزئیات به حد کفایت در آن‌ها دیده می‌شود. به علاوه شارپنس و کنتراست هم قابل قبول بوده و همه‌ی این‌ها باعث می‌شود بخش دوربین اصلی را رضایت بخش بدانیم.

البته که گلکسی A30s بهتر از رقیب عمل می‌کند و برنده‌ی این بخش لقب می‌گیرد اما اختلاف عکس‌های خیلی زیاد نیست.

 

شاید نیاز داشته باشید:
تشخیص گوشی اصل از تقلبی سامسونگ

 

دوربین فوق عریض

گلکسی A30s دوربین فوق عریضی ۸ مگاپیکسلی دارد و این در حالیست که این سنسور برای A30 برابر با ۵ مگاپیکسل است. به طور کلی هیچ یک از دو گوشی را نمی‌توانیم در زمینه دوربین فوق عریض چندان خوب بدانیم و لبه‌های تصاویر هر دو گوشی اعوجاج دارند.

البته که باز هم گلکسی A30s مقداری بهتر عمل می‌کند اما این اختلاف چندان قابل توجه نیست و عکس‌های فوق عریض هر دو کهکشانی را می‌توانیم معمولی ارزیابی کنیم.

دوربین سلفی

سامسونگ برای هر دو گوشی سنسور ۱۶ مگاپیکسلی را مناسب دیده است. این سنسور که اندازه‌ی 1/3.06 اینچی و اندازه‌ی 1.0 میکرونی دارد در پشت لنزی ۲۶ میلی متری با دیافراگم f/2.0 قرار گرفته و می‌تواند در نهایت کیفیت 1080P فیلم برداری کند.

کیفیت عکس‌های هر دو گوشی بسیار خوب و رضایت بخش است و قطعا به نسبت قیمت از کیفیت این سلفی‌ها رضایت خواهید داشت. این عکس‌ها جزئیات به حد کفایت دارند و دقت رنگ هم مطلوب است.

پرتره

پرتره‌های هر دو گوشی با دوربین اصلی گرفته می‌شود و فرایند جدا سازی سوژه از پس‌زمینه در A30s به کمک دوربین سنجش عمق میدان اتفاق می‌افتد در حالی که A30 از این لنز بی بهره مانده و این فرایند را به صورت نرم افزاری پشت سر می‌گذارد.

کیفیت پرتره‌های هر دو گوشی خوب است و هر دو گوشی به خوبی سوژه را از پس زمینه تشخیص داده و پس‌زمینه را مات می‌کنند. در این بخش کمی دشوار است محصول برتر را معرفی کنیم اما به دلیل برتری نسبی دوربین اصلی گلکسی A30s شاید باید پرتره‌های این گوشی را برتر بدانیم.

 

 

 

جمع بندی

این دو گوشی شباهت‌های زیادی با هم دارند. اگر برای شما بخش نمایشگر بسیار مهم است و می‌خواهید از داشتن یک پنل سوپر امولد جذاب لذت ببرید انتخاب گلکسی A30 برای شما مناسب‌تر به نظر می‌رسد.

از طرفی اگر شارژ دهی باتری و همچنین بخش دوربین برای شما اهمیت بیشتری دارد باید به سراغ گلکسی A30s بروید. در نهایت مثل همیشه انتخاب با شماست اما از آنجایی که دوربین‌های A30 هم قابل قبول هستند شاید انتخاب نمایشگر جذاب این گوشی انتخاب بهتری باشد.

نمایشگر کدام گوشی کیفیت بهتری دارد؟ به طور حتم نمایشگر گلکسی A30‌ بهتر از رقیب است و محتوا را جذاب‌تر به نمایش درمی‌آورد.

کدام گوشی سخت افزار بهتری دارد؟ از نظر سخت افزاری این دو گوشی دقیقا مشابه هستند و نمی‌توان یکی را برتر دانست. به طور کلی اما اصلا پیشنهاد نمی‌کنیم برای بازی از این دو محصول استفاده کنید؛ چرا که قدرت سخت افزاری آن‌ها تنها مناسب انجام کارهای روزمره است.

کدام گوشی باتری بهتری دارد؟ گلکسی A30s به دلیل داشتن نمایشگر با رزولوشن کمتر می‌تواند مدت زمان طولانی‌تری دوام بیاورد اما فراموش نکنیم که هر دو شارژ دهی رضایت بخش و خوبی دارند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-a30-%d8%a8%d8%a7-a30s/
ads
ads