داغ ترین ها :
مقایسه گلکسی A52 با گلکسی M52 سامسونگ

مقایسه گلکسی A52 با گلکسی M52 سامسونگ

گلکسی M51 با باتری ۷۰۰۰ میلی آمپر ساعتی خود توانست توجهات زیادی را به خود و همچنین به سری M از گوشی‌های سامسونگ معطوف کند. حالا گلکسی M52 به بازار آمده تا از این توجهات نهایت استفاده را ببرد و بتواند رقبای اندروید و حتی رقبای موجود از سری A خود سامسونگ را شکست دهد. در این مطلب به سراغ دو گوشی گلکسی A52 و M52 خواهیم رفت و این دو گوشی را از جنبه‌های مختلف به طور کامل با هم مقایسه می‌کنیم تا مشخص شود خرید کدام گوشی برای شما می‌تواند درست‌تر و منطقی‌تر باشد. در ادامه به مقایسه A52 با M52 می‌پردازیم. قبل از شروع مقایسه A52 با M52 بد نیست نگاهی داشته باشیم به مشخصات سخت‌افزاری این دو گوشی سامسونگ:

گوشی گلکسی M52 5G گلکسی A52
تاریخ معرفی مهر ۱۴۰۰ اسفند ۹۹
ابعاد ۱۶۴.۲ در ۷۶.۴ در ۷.۴ میلی‌متر ۱۵۹.۹ در ۷۵.۱ در ۸.۴ میلی‌متر
وزن ۱۷۳ گرم ۱۸۹ گرم
سیم‌کارت دو سیم‌کارت دو سیم‌کارت
صفحه نمایش ۶.۷ اینچ – سوپر امولد FHD با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز ۶.۵ اینچ – سوپر امولد FHD با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز
سیستم‌عامل  One UI 3.1 بر مبنای اندروید ۱۱  One UI 3.1 بر مبنای اندروید ۱۱ (اکنون)
تراشه اسنپدراگون 778G 5G اسنپدراگون 720G
کارت حافظه پشتیبانی می‌کند پشتیبانی می‌کند
حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت
رم ۶ و ۸ گیگابایت ۴ و ۶ و ۸ گیگابایت
دوربین پشت ۶۴ مگاپیکسل اصلی

۱۲ مگاپیکسل فوق عریض

۵ مگاپیکسل ماکرو

۶۴ مگاپیکسل اصلی

۱۲ مگاپیکسل فوق عریض

۵ مگاپیکسل عمق میدان

۵ مگاپیکسل ماکرو

دوربین جلو ۳۲ مگاپیکسل ۳۲ مگاپیکسل
باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت
شارژ سریع ۲۵ وات ۲۵ وات
رنگ سفید، مشکی و آبی بنفش، سفید، مشکی و آبی

مقایسه A52 با M52 از نظر طراحی و کیفیت ساخت

طراحی و ارگونومی گوشی‌های سری M سامسونگ هیچ گاه دغدغه‌ی اصلی این شرکت نبوده است همان طور که می‌دانیم مثلا M51 گوشی ضخیم و سنگینی بود که خیلی هم به طراحی آن توجه نشده بود و حتی متریال استفاده شده در آن نسبت به گوشی‌های سری A کیفیت کمتری داشت.

در M52 اما قضیه به طور عجیبی فرق کرده است و نه تنها این کهکشانی حالا طراحی جدید و خوبی دارد بلکه از ارگونومی بسیار عالی بهره می‌برد. این گوشی وزنی ۱۷۳ گرمی و ضخامتی ۷.۴ میلی متری دارد و برای این که بهتر این اعداد را درک کنیم لازم است بدانید وزن و ضخامت A52 به ترتیب ۱۸۹ گرم و ۸.۴ میلی متر است.مقایسه A52 با M52 از نظر طراحی و کیفیت ساخت

بنابراین نه تنها M52 رقیب خود را از نظر ارگونومی شکست می‌دهد بلکه به طور کلی گوشی خوش دستی به حساب می‌آيد. از نظر طراحی قاب پشتی دو گوشی بسیار شبیه به هم هستند و هر دو از متریال پلاستیک با طراحی مات استفاده می‌کنند.

در این طراحی جدید گوشی‌های سامسونگ فریم دوربین‌ها کاملا هم رنگ با قاب پشتی است و فضای بین لنزها را همین رنگ پوشش می‌دهد. تنها تفاوت عمده‌ی قاب پشتی دو گوشی طراحی ساده A52 و طراحی خط دارد M52 است که بنا به سلیقه‌ی شما می‌توانید جذاب یا غیر جذاب تلقی شود.

محل قرار گیری دوربین و لوگوی سامسونگ در دو کهکشانی یکسان است اما با کمی دقت متوجه خواهیم شد که فریم دوربین‌های M52 به نسبت رقیب اندازه‌ی کوچک‌تری دارد و فضای کمتری را هم اشغال کرده است.

 

 

مقایسه گوشی A52 با M52

فریم اطراف دو کهکشانی هم از جنس پلاستیک است، اما بر خلاف قاب پشتی طراحی براقی دارد تا دوگانگی جذابی میان مات بودن قاب پشتی و براق بودن لبه‌های اطراف گوشی به وجود بیاید.

این فریم در سمت راست از دکمه‌های ولوم و پاور، در بالا از خشاب سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی و میکروفون دوم و در پایین از درگاه Type C، جک ۳.۵ میلی متری صدا، میکروفون اصلی و اسپیکر میزبانی می‌کند.

قاب جلویی دو گوشی نیز بسیار شبیه به هم است و پانچ هولی کوچک برای دوربین سلفی در بالای نمایشگر جای گرفته است. البته که حاشیه‌های اطراف نمایشگر M52 حدود ۲ درصد بیشتر از رقیب بوده و حدود ۸۶ درصد است که این باعث می‌شود نمایشگر برای مشاهده‌ی محتوا جذاب‌تر شود.مقایسه گوشی A52 با M52

گلکسی A52 از گواهی IP67 پشتیبانی می‌کند و این یعنی این کهکشانی می‌تواند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری از نفوذ آب جلوگیری کند. برای M52 چنین گواهی در نظر گرفته نشده و این به نوعی برتری کهکشانی سری A است.

گلکسی A52 در چهار رنگ مشکی، سفید، بنفش و آبی در دسترس قرار دارد و برای M52 رنگ‌های آبی، مشکی و سفید در نظر گرفته شده است. در نهایت برنده‌ی این بخش از نظر ارگونومی و همچنین حاشیه‌های کمتر نمایشگر M52 است اما A52 به دلیل پشتیبانی از گواهی IP67 نسبت به رقیب برتری دارد و بنا به اولویت‌های خود تصمیم به انتخاب برنده به عهده خود شما.

مقایسه A52 با M52 از نظر صفحه نمایش

گلکسی M52 نمایشگری سوپر امولد با اندازه‌ی ۶.۷ اینچی و رزولوشن FHD+ دارد و در نتیجه تراکم ۳۹۳ پیکسل بر هر اینچ را ارائه می‌کند. این صفحه نمایش از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی کرده و نسبت ۲۰ به ۹ دارد.مقایسه گوشی A52 با M52

در طرف دیگر برای A52 هم پنل سوپر امولد با رزولوشن FHD+ در نظر گرفته شده که به دلیل داشتن اندازه‌ی ۶.۵ اینچی در هر اینچ ۴۰۷ پیکسل قرار گرفته است. نرخ نوسازی این پنل ۹۰ هرتزی و نسبت آن ۲۰ به ۹ است.

کیفیت هر دو صفحه نمایش بسیار خوب است. شما می‌توانید محتوا را به شکل شارپ با کنتراست بالا دریافت کنید و رنگ مشکی هم عمقی بینهایت در این پنل دارد. رنگ‌ها حالت زنده و Vivid دارند و شما در کل از نگاه کردن به این دو نمایشگر دوست داشتنی لذت خواهید برد.

 

 

مقایسه گوشی A52 با M52

پس تا به اینجا عملکرد دو گوشی کاملا مشابه است، اما نرخ نوسازی جایی است که گلکسی M52 را محصولی بهتر و برتر نشان می‌دهد. نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی M52 در برابر ۹۰ هرتز A52 باعث می‌شود محتوا در نمایشگر کهکشانی سری M به حالت روان‌تر و جذاب‌تری به نمایش گذاشته شود و شما حس بسیار خوب از این پنل دریافت خواهید کرد.مقایسه گوشی A52 با M52

روشنایی هر دو پنل در حالت دستی حدود ۴۰۰ نیت و روشنایی این دو نمایشگر در حالت خودکار حدود ۸۰۰ نیت است که این اعداد باعث می‌شوند شما نگرانی بابت مشاهده‌ی محتوا در محیط‌های باز و زیر نور مستقیم خورشید نداشته باشید.

در نهایت برنده‌ی این بخش گلکسی M52 خواهد بود؛ چرا که نمایشگر با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی دارد و به لطف این قابلیت هم خود را از A52 جلوتر قرار داده و همچنین توانسته خود را به دنیای گوشی‌های پرچمدار نزدیک کند.

 

مقایسه M52 با نوا 8 را در مجله خبری تکنولایف بخوانید.

مقایسه M52 با نوا 8

 

مقایسه A52 با M52 از نظر اسپیکر

در نهایت سامسونگ هم میانرده‌های خود را به اسپیکر استریو مجهز کرد و این کار به کمک اسپیکر مکالمه در نقش اسپیکر دوم صورت گرفته است. به واسطه‌ی استریو شدن اسپیکرها، صدایی فراگیرتر به گوش شما می‌رسد که این نکته‌ی مثبتی ارزیابی می‌شود، اما از جنبه‌ی منفی این اسپیکرها بلندی خیلی عالی ندارند و از نظر کیفیت هم نمی‌توان پیشرفت‌ آن‌ها را قابل توجه خواند.

در کل اما در مقایسه با نسل قبل این گوشی‌ها یعنی M51 و A51 کیفیت اسپیکرها و بلندی صدای آن‌ها بهتر شده است اما همچنان این گوشی‌ها در مقابل برخی از رقبای موجود از شیا‌‌ئومی چندان حرفی برای گفتن ندارند.

مقایسه A52 با M52 از نظر نرم افزار و رابط کاربری

طبیعتا در این بخش تفاوتی بین این دو کهکشانی دیده نمی‌شود و هر دو از جدیدترین نسخه رابط کاربری سامسونگ یعنی One Ui 3.1 بر مبنای اندروید ۱۱ استفاده می‌کنند.

One Ui یکی از بهترین و کامل‌ترین رابط کاربری‌های موجود در دنیای گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید که برای کهکشانی‌های سامسونگ عملکردی پایدار و روان را به ارمغان آورده است. این رابط کاربری قابلیت‌های زیادی دارد و می‌توان بخش‌های مختلف آن را شخصی سازی کرد.

این رابط کاربری به روی جدیدترین سیستم عامل گوگل، اندروید ۱۱ نصب شده و ترکیب این دو باعث شده تا عملکرد خوبی را  از گلکسی M52 و گلکسی A52 شاهد باشیم.

خرید گوشی پرچمدار

مقایسه A52 با M52 از نظر عملکرد سخت افزاری

گلکسی M52 5G از تراشه اسنپدراگون G778 استفاده می‌کند. این تراشه که معماری ۶ نانومتری داشته از هشت هسته پردازنده مرکزی شامل چهار هسته Kryo 670 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و چهار هسته Kryo 670 با فرکانس 1.9 گیگاهرتز میزبانی کرده و همچنین پردازنده گرافیکی Adreno 642L را نیز شامل می‌شود.

قدرت سخت افزاری این گوشی بسیار خوب است و گلکسی M52 می‌تواند تمام بازی‌های موجود را در نهایت گرافیک اجرا کند. این کهکشانی در استفاده روزمره سرعت بسیار خوبی دارد و در کارهای سنگین نیز به خوبی شما را همراهی می‌کند و می‌توانید تا دو سال به روی عملکرد مناسب آن حساب کنید.

از طرفی گلکسی A52 از تراشه‌ی اسنپدراگون 720G بهره می‌برد. این تراشه که معماری ۸ نانومتری دارد پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای شامل دو هسته Kryo 465 Gold با فرکانس 2.3 گیگاهرتز و شش هسته Kryo 465 Silver با فرکانس 1.8گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی  Adreno 618  را در بر می‌گیرد.

قدرت سخت افزاری این کهکشانی هم برای امور روزمره کاملا کافی است و حتی می‌تواند بازی‌ها را در حالت متوسط گرافیکی اجرا کند. اما به طور حتم این گوشی از نظر سخت افزاری عقب‌تر از M52 قرار می‌گیرد و نمی‌تواند پردازش‌ها را به سرعت M52 انجام دهد.

 

 

مقایسه اجرای بازی در M52 با A52

همچنین M52 به لطف این تراشه توانسته به فناوری نسل پنجم اینترنت همراه یعنی 5G مجهز شود و در گوشی رقیب خبری از این قابلیت نیست. این موضوع باعث می‌شود خرید M52 داشتن اینترنت پر سرعت‌تر در آینده‌ی نزدیک را تضمین کند.

گلکسی M52 در دو نسخه ۱۲۸ رم ۶ و ۱۲۸ رم ۸ در دسترس قرار دارد و A52 از دو نسخه ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۴،۶ یا ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم استفاده می‌کند. هر دو گوشی از کارت حافظه جانبی پشتبانی می‌کنند.

در نهایت برنده‌ی این بخش M52 است و سامسونگ این گوشی را به سخت افزار قدرتمندتری به نسب A52 مجهز کرده است و اگر قدرت سخت افزاری برایتان اهمیت دارد باید به سراغ این کهکشانی سری M بروید.

 

قیمت گوشی M52 با حافظه 128 و رم 8 گیگابایت

 

خرید گوشی M52 با حافظه 128 و رم 6 گیگابایت

 

مقایسه A52 با M52 از نظر باتری

گلکسی M52 از یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کند و A52 از یک باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد. به واقع جالب است که سامسونگ چگونه با وجود وزن و ضخامت کم M52 توانسته باتری به این ظرفیت را در دل آن جای دهد.

با استفاده روزمره و معمول هر دو گوشی می‌توانند یک روز کامل را دوام بیاورند ولی در این بین M52 کمی بهتر عمل می‌کند و می‌تواند حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد بهتر از رقیب خود عمل کند که این برتری به دلیل تراشه بهینه‌تر و همچنین ظرفیت باتری بیشتر به دست آمده است.مقایسه A52 با M52 از نظر باتری

هر دو گوشی از فناوری شارژ سریع ۲۵ واتی استفاده می‌کنند و اگر آن‌ها را با یک آداپتور ۲۵ وات شارژ کنید حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه زمان لازم است تا شارژ از ۰ به ۱۰۰ درصد برسد که عملکرد مناسب و رضایت بخشی است.

مقایسه A52 با M52 از نظر دوربین

به یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مقایسه یعنی بخش دوربین این دو کهکشانی رسیدیم. در این بخش شما نسبت به کیفیت تصاویر این دو گوشی آگاهی پیدا خواهید کرد.مقایسه A52 با M52 از نظر دوربین

دوربین اصلی

سامسونگ اطلاعات دقیقی از سنسور لنز اصلی گلکسی M52 5G عنوان نکرده و نمی‌دانیم که این سنسور ساخت کدام شرکت است اما دوربین اصلی این کهکشانی از سنسوری ۶۴ مگاپیکسلی با اندازه پیکسل ۰.۸میکرون بهره می‌برد. این سنسور پشت یک لنز ۲۶ میلی متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز هم پشتیبانی می‌کند. این دوربین به صورت پیش فرض به دلیل بهره‌مندی از قابلیتQuad Bayer  تصاویری ۱۶ مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند.مقایسه A52 با M52 از نظر دوربین

از طرف دیگر سامسونگ برای دوربین اصلی گلکسی A52 به سراغ سنسور ۶۴ مگاپیکسلی مدل IMX682 Exmor RS ساخت شرکت سونی رفته است. این سنسور هم اندازه‌‌ی ۱/۱.۷ اینچی دارد و اندازه‌ی پیکسل آن هم ۰.۸ میکرونی است. این سنسور در پس لنزی ۲۶ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر پشتیبانی می‌کند. عکس‌های این گوشی هم به صورت پیش فرض ۱۶ مگاپیکسلی هستند.

دوربین اصلی این  دوکهکشانی در نور روز عکس‌های باکیفیتی به ثبت می‌رسانند. این تصاویر دقت رنگ مناسبی دارنند و رنج دینامیکی نیز در سطح رضایت بخشی قرار می‌گیرد. جزئیات این تصاویر خوب است و از نظر شارپنس و کنتراست هم با وضعیت مناسبی روبرو هستیم. این اطلاعات در کنار هم باعث می‌شود تا به سادگی عنوان کنیم که عکس‌های گرفته شده با گلکسی A52 و M52 در نور روز و با توجه به بازه‌ی قیمتی بسیار راضی کننده است.

 

 

دوربین فوق عریض

هر دو گوشی دوربین‌های فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی دارند و می‌توانند تصاویری ۱۲۳ درجه‌ای را به ثبت برسانند. عکس‌های گرفته شده با دوربین فوق عریض این دو دستگاه در نور روز از رنج دینامیکی وسیعی برخوردار هستند و جزئیات قابل قبولی هم دارند.

اگر بخواهیم این تصاویر را با دوربین اصلی مقایسه کنیم، طبیعتا شارپنس کمتری را شاهد هستیم و از طرفی رنگبندی سردتری را هم مشاهده می‌کنیم. با توجه به این که با دوربین فوق عریض مواجه هستیم و همچنین این گوشی هم یک میانرده است می‌توان کیفیت تصاویر فوق عریض دو گوشی را مناسب ارزیابی کرد.

دوربین سلفی

هر دو گوشی از دوربین‌های سلفی با سنسور ۳۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند.

کیفیت تصاویر سلفی واقعا خوب است؛ چرا که در این عکس‌ها جزئیات زیادی دیده می‌شود و نویز هم به خوبی تحت کنترل قرار دارد. از نظر دقت رنگ پوست اما این دوربین عملکرد عالی ندارد و رنگ پوست طبیعی را شاهد نیستیم. این مشکل تا حد خوبی با روشن کردن قابلیت HDR حل می‌شود و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم هنگام ثبت عکس سلفی این قابلیت را روشن کنید.

ماکرو

هر دو گوشی دوربین ماکروی ۵ مگاپیکسلی دارند و روی کاغذ مشخصات تا حد بسیار زیادی مشابه است. در عمل هم کیفیت این تصاویر بسیار نزدیک به هم و رضایت بخش است.

عکس‌های ماکرو گرفته شده با گلکسی M52 و A52 جزئیات بسیار رضایت بخشی دارند، به طوری که شما از یک سنسور ۵ مگاپیکسلی انتظار چنین جزئیات خوبی را ندارید. دقت رنگ این تصاویر هم مناسب است و اگر شما به ثبت سوژه‌ها از نمای نزدیک علاقه داشته باشید، این دو دوربین می‌توانند شات‌های جذابی برایتان به ثبت برسانند.

پرتره

عکس‌های پرتره هر دو گوشی با دوربین اصلی به ثبت می‌رسد. فرایند تشخیص سوژه از پس‌زمینه در A52 به کمک لنز تشخیص عمق میدان انجام می‌شود و از طرفی M52 این فرایند را به کمک قابلیت‌های نرم افزاری پشت سر می‌گذارد.

کیفیت عکس‌های پرتره هر دو گوشی خوب و رضایت بخش است؛ چرا که سوژه با دقت مناسبی از پس‌زمینه جدا شده و پس‌زمینه به حد کافی مات می‌شود. سوژه‌ها دقت رنگ مناسبی دارند و جزئیات به حد کفایت در تصاویر به چشم می‌خورد.

جمع بندی

گوشی M52 5G یک گوشی بسیار خوب و با ارزش خرید بالا است و در طول این بررسی احتمالا خودتان هم به این نتیجه رسیده‌اید. این گوشی ارگونومی مناسبی دارد و از نمایشگری بسیار خوب با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برد. باتری و دوربین و سخت افزار هم کاملا مناسب و رضایت بخش هستند. دیگر چه چیزی از یک میانرده می‌خواهیم؟مقایسه دوربین M52 با A52

اگر قدرت سخت افزاری و نمایشگر اولویت‌های اصلی شما در خرید گوشی هوشمند هستند بین این دو کهکشانی به سراغ M52 5G بروید. اما اگر گواهی ضد آب برایتان مهم است به فکر خرید A52 باشید. در کل اما ارزش خرید M52 را بسیار بیشتر می‌دانم.

 

خرید گوشی A52 با حافظه 256 و رم 8 گیگابایت

 

سوالات متداول

کدام گوشی نمایشگر بهتری دارد؟ از نظر کیفیت هر دو گوشی در سطح یکسانی قرار می‌گیرند اما نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی M52 5G باعث می‌شود این گوشی در بخش نمایشگر بهتر از رقیب باشد.

کدام کهکشانی دوربین‌ بهتری دارد؟ دوربین هر دو گوشی بسیار نزدیک به هم عمل می‌کنند و دشوار است که بخواهیم یکی را برتر از دیگری در نظر بگیریم.

کدام گوشی سخت افزار بهتری دارد و برای بازی مناسب‌تر است؟ به طور حتم M52؛ چرا که هم قدرت سخت افزاری این گوشی بیشتر است و شما می‌توانید بازی‌ها را با گرافیک بالا اجرا کنید و هم نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی نمایشگر تجربه‌ی بهتری را هنگام بازی برای شما رقم می‌زند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-a52-%d8%a8%d8%a7-m52/
ads
ads