داغ ترین ها :
لیست غذای شب یلدا؛ شب یلدا را با غذاهای خوشمزه بگذرانید!🍉

لیست غذای شب یلدا؛ شب یلدا را با غذاهای خوشمزه بگذرانید!🍉

شب یلدا یکی از شب‌های مهم در بین ایرانیان محسوب می‌شود و سال‌های زیادی است که ایرانیان این شب خاص را جشن می‌گیرند. در این شب معمولا  اعضای خانواده و فامیل دور هم جمع می‌شوند و به فعالیت‌های مختلفی می‌پردازند. از جمله خوراکی‌هایی که در شب یلدا خورده می‌شود می‌توان به آجیل، شیرینی، تنقلات و غذا اشاره کرد. در این مقاله از بلاگ تکنولایف به معرفی غذاهای شب یلدا و طرز تهیه آن‌ها می‌پردازیم تا در صورت نیاز آن‌ها را بپزید و این شب باستانی را در کنار عزیزانتان خاطره انگیز کنید.

 

انواع همزن را می توانید از  فروشگاه تکنولایف بخرید: قیمت همزن برقی

فلسفه غذاهای شب یلدا در شهرهای مختلف ایران

افرادی که عادت به گرفتن جشن و مهمانی در شب یلدا دارند معمولا در این شب منوی غذای شب یلدا نیز آماده می‌کنند. یلدا طولانی‌ترین شب سال محسوب می‌شود. در این شب در شهرهای مختلفی غذاهای متنوعی سرو می‌شود که هرکدام پیشینه و تاریخچه مخصوص به خود را دارند؛ همچنین در این شب به خصوص شیرینی و دسر شب یلدا نیز خورده می‌شود. در صورتی که تمایل دارید نحوه پخت بهترین غذای شب یلدا را یاد بگیرید در ادامه با ما همراه باشید.

شیرینی و دسر شب یلدا

شیرینی و دسر پای ثابت مهمانی ایرانی‌ها هستند. در این شب نیز دسرها و شیرینی‌های مخصوصی پخته می‌شود. تهیه برخی از این شیرینی‌ها در خانه نیز قابل پختن هستند و نیازی به خرید ندارند.

موس انار برای شب یلدا

منوی غذای شب یلدا

موس انار دسری شیرین و محبوب است که متعلق به کشور فرانسه است. برای تهیه این دسر ۳ رنگ یلدایی نیاز به مواد زیادی ندارید و اصلی ترین مواد تشکیل دهنده آن ژله و خامه قنادی هستند؛ همچنین برای تزیین آن نیاز به دانه‌های انار دارید. این دسر را می‌توانید هم در قالب‌های متنوع درست کنید و هم آن را به صورت کاپ کیک بپزید.

 

 

چیز کیک خرمالو

فلسفه غذاهای شب یلدا در شهرهای مختلف ایران

خرمالو یکی از محبوب‌ترین میوه‌های پاییز است و چیز کیک نیز دسری با طرفداران زیاد است. ترکیب این دو طعم با یکدیگر می‌تواند تجربه لذت طعم جدیدی را برایتان فراهم کند. این دسر با رنگ نارنجی سفید جذابی که دارد به سفره زیبایی دو چندانی می‌بخشد. برای تهیه این دسر خوشمزه نیاز به بیسکویت پتی پور، پنیر خامه‌ای، خامه، پوره خرمالو و طعم دهنده‌ها دارید.

دسر خاگینه

دسر ۳ رنگ یلدایی

خاگینه یکی از دسرهای محبوب تبریزی محسوب می‌شود که طعم دلچسبی دارد و به راحتی نیز آماده می‌شود. برای تهیه این دسر نیاز به آرد، تخم مرغ، ماست، شیره انگور، گردو و بکینگ پودر دارید؛ همچنین می‌توانید آن را با گردو و پسته تزیین کنید. این دسر را می‌توانید در شب یلدا همراه با چایی نوش جان کنید.

 

انواع خردکن در فروشگاه تکنولایف برای شما موجود است: قیمت خردکن برقی

تارت انار در طولانی‌ترین شب سال

تارت انار علاوه بر زیبایی و جذابیتی که به سفره شما می‌دهد طعم بی نظیری دارد و کمتر کسی است که به آن علاقه‌ای نداشته باشد. این دسر یکی از پرتکرارترین خوراکی‌هایی است که در سفره یلدا دیده می‌شود. پخت این غذا چندین مرحله دارد. ابتدا باید کیک زیرین دسر سپس مواد اصلی آن را تهیه کنید. برای پخت این دسر نیاز به مواد زیادی دارید؛ اما نتیجه و طعم آن ارزش هزینه کردن را دارد.

باسلق

شام لذیذ مخصوص شب یلدا

باسلق از قدیمی‌ترین دسرهای محبوب ایرانیان است که از آن برای پذیرایی نیز استفاده می‌کنند. باسلق را می‌توانید با اضافه کردن رنگ‌های خوراکی در رنگ‌های مختلفی بپزید و کودکان نیز به آن علاقمند خواهند شد. نشاسته، آب سرد، ژله رنگی، گلاب و کره از آیتم‌هایی هستند که برای تهیه باسلق به آن‌ها نیاز دارید. در آخر می‌توانید روی این دسر را با نارگیل و گردو تزیین کنید.

 

شب یلدای تکنولایف را از دست ندهید

لیست غذای شب یلدا

غذاهای زیادی وجود دارند که با توجه به ذائقه و رسم غذای شب یلدا شهرتان آن‌ها درست کنید. در لیست پیش رو انواع غذا با طعم‌های متفاوت برای پخت را به شما معرفی کرده‌ایم

کلم پلو شیرازی؛ غذای اصیل شیرازی برای شام شب یلدا

غذاهای سنتی شب یلدا

یکی از غذاهای محبوب شب یلدا در شهر شیراز که در لیست غذاهای مخصوص شب یلدا قرار گرفته کلم پلو شیرازی است. این غذای سنتی تشکیل شده از گوشت چرخ کرده، سبزی کلم پلو، کلم برگ سفید، پیاز، آبلیمو، نمک، فلفل، برنج، زردچوبه و روغن دارید. در برنج این غذا انواع ادویه‌های مختلف مانند ترخون، ریحان و شوید طعم و عطر متفاوتی به آن می‌بخشند.

 

حرفه‌ای پلو بپزید:
طرز استفاده از پلوپز برقی

 

قلیه ماهی؛ انتخاب خوزستانی‌ها برای یلدا

غذاهای محبوب شب یلدا

قلیه ماهی غذای شب یلدا در قدیم بوده و از آن زمان تا به الان یکی از محبوب‌ترین غذاها است و جزو غذای محلی جنوبی‌ها نیز محسوب می‌شود. این غذا مقداری تند و ترش است و مناسب افرادی با این ذائقه غذایی است. برای تهیه بهترین غذای شب یلدا می‌توانید قلیه ماهی را در سفره خود داشته باشید. از مواردی که برای تهیه این غذای خوشمزه به آن نیاز پیدا خواهید کرد می‌توان فیله ماهی، تمرهندی، پیاز، سیر، آرد، فلفل قرمز، رب، نمک و فلفل سیاه، زردچوبه، کاری و روغن نیاز خواهید داشت.

قیمه نثار

قیمه نثار یک غذای قزوینی است و در اکثر مراسم‌ها و مهمانی‌های مهم آن‌ها نیز دیده می‌شود. این غذا یک قیمه معمولی نیست و پلویی ترکیب با خورشت قیمه و خلال‌های مختلف است. این غذا بسیار خوش طعم و خوش رنگ و لعاب است و کمتر کسی است که آن را دوست نداشته باشد. در صورتی که قصد پختن آن را دارید باید گوشت قیمه‌ای، پیاز، ادویه‌های مناسب، چوب دارچین، هل، زعفران، خلال پسته، خلال بادام، خلال پرتقال و زرشک دارید.

کوفته انار و گردو

غذای سالم و سنتی برای شب یلدا

غذای شب یلدایی دیگری که می‌توانید در این شب خاص تهیه کنید کوفته انار و گردو است. این غذای خوشمزه مخصوص شمال کشور است و دستور پخت‌های متفاوتی نیز دارد. این غذا معمولا در شب یلدا پخته می‌شود. برای تهیه این غذای خوشمزه نیاز به گوشت چرخ کرده، رب انار، گردو، پیاز، زردچوبه، نمک، فلفل، آرد نخودچی و مرزه دارید.

دلمه؛ رسم مردم سنندج در شب یلدا

دلمه برای شب یلدا

مردم سنندج از دیرباز عادت داشتند که در شب یلدا، سفره‌های خود را با دلمه برگ مو یا کلم نیز زینت کنند. محتویات دلمه، برنج، لپه، گوشت و کشمش است؛ اما با توجه به سلیقه می‌توان مواد اولیه را تغییر داد.

مردم سنندج از گذشته این غذا را در سفره شب یلدا خود قرار می‌دادند. دلمه به کل غذایی مجلسی است و در دورهمی‌ها، نوش جان کردن آن بسیار لذت بخش است. بنابراین اگر به این فکر می‌کنید که شب یلدا چی بپزیم؟ این غذا را به سفره‌های خود اضافه کنید.

فسنجان با مرغ

فسنجان یکی از محبوب‌ترین غذاها در بین ایرانیان است. این غذا را می‌توانید هم ترش و هم شیرین درست کنید و این موضوع بستگی به ذائقه شما دارد. مرغ، گردو، رب انار و پیاز از مواردی هستند که برای پخت فسنجان به آن نیاز خواهید داشت. برای پخت این غذا باید زمان زیادی بگذارید تا نتیجه مطلوبتان را بگیرید.

مرغ شکم پر با رب انار

مرغ شکم پر همیشه جایگاه ویژه‌ای در سفره‌ پذیرایی ایرانیان دارد. این غذای خوش طعم می‌تواند به عنوان یکی از بهترین غذاهای مخصوص شب یلدا پخته شود. معمولا شمالی‌ها شکم مرغ را با سبزی‌های مخصوص پر می‌کنند. این سبزی‌ها باعث می‌شوند تا غذا طعم و بوی دلپذیرتری بگیرد. این غذای دلچسب را می‌توانید هم داخل فر بگذارید و هم در قابلمه بپزید. برای تهیه مرغ شکم پر با انار نیاز به انار، مرغ، پیاز، زردچوبه، نمک، فلفل، پودر سیر، سبزی‌های متنوع، رب انار و زعفران دارید.

جمع‌بندی

غذاهای جذاب و دلچسب می‌توانند بهانه‌ای برای دورهم جمع شدن باشند. ما در این مطلب، تمامی خوراکی‌ها و غذاهایی که در شب یلدا می‌توانید کنار عزیزانتان بپزید و لذت ببرید را معرفی کردیم.  در صورت سوال یا پیشنهاد در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

در سفره یلدا چه چیزهایی بگذاریم؟

در سفره یلدا معمولا انار، خرمالو، آجیل، باسلق و فال حافظ قرار می‌گیرد.

شام شب یلدا چی درست کنم؟

برای شب یلدا غذاهای مختلفی مانند کلم پلو، کوفته انار و قیمه نثار را می‌توانید درست کنید.

 

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

2 نظر

  1. علی اکبر

    خانمم کوفته انار و گردو رو درست کرد خیلی خوشمزه شد ولی وا رفت…..فوت کوزه گریش هم می نوشتین

  2. سحر سرابی

    موس انار رو به پیشنهادتون درست کردم دستتون درد نکنه خیلی خوشمزه شد مادرشوهرم دوست داشت 😍

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%84%db%8c%d8%b3%d8%aa-%d8%ba%d8%b0%d8%a7%db%8c-%d8%b4%d8%a8-%db%8c%d9%84%d8%af%d8%a7%d8%9b-%d8%b4%d8%a8-%db%8c%d9%84%d8%af%d8%a7-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d8%a7-%d8%ba%d8%b0%d8%a7%d9%87%d8%a7%db%8c/
ads
ads