داغ ترین ها :
مقایسه ایفون XR با ایفون X اپل

مقایسه ایفون XR با ایفون X اپل

ایفون X محصول انقلابی اپل بود که پس از سال‌ها از یک طراحی جدید استفاده می‌کرد. این گوشی حاشیه‌های بسیار کمتری نسبت به قبل داشت و از فناوری فیس آیدی استفاده می‌کرد. از طرفی در سال پس و همراه با ایفون Xs اپل گوشی ارزان قیمت‌تری به نام ایفون XR را روانه‌ی بازار کرد. در این مطلب به مقایسه ایفون XR با ایفون X می‌پردازیم تا در نهایت مشخص شود که کدام ایفون در حال حاضر ارزش خرید بیشتری دارد و بهتر است کدام محصول را خریداری کنید. قبل از شروغ مقایسه ایفون XR با ایفون X بد نیست نگاهی داشته باشیم به مشخصات سخت‌افزاری این دو گوشی اپل:

گوشی ایفون XR ایفون X
تاریخ معرفی شهریور ۹۷ شهریور ۹۶
ابعاد ۱۵۰.۹ در ۷۵.۷ در ۸.۳ میلی‌متر ۱۴۳.۶ در ۷۰.۹ در ۷.۷ میلی‌متر
وزن ۱۹۴ گرم ۱۷۴ گرم
سیم‌کارت دو سیم‌کارت (بسته به پارت نامبر) تک سیم‌کارت
صفحه نمایش  ۶.۱ اینچ – Liquid Retina IPS LCD با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز  ۵.۸ اینچ – Super Retina OLED با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز
سیستم‌عامل iOS 15 (اکنون) iOS 15 (اکنون)
تراشه A12 Bionic A11 Bionic
کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند پشتیبانی نمی‌کند
حافظه داخلی ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایت
رم ۳ گیگابایت ۳ گیگابایت
دوربین پشت ۱۲ مگاپیکسل اصلی ۱۲ مگاپیکسل اصلی

۱۲ مگاپیکسل فوق عریض

دوربین جلو ۷ مگاپیکسل ۷ مگاپیکسل
باتری ۲۹۴۲ میلی آمپر ساعت ۲۷۱۶ میلی آمپر ساعت
شارژ سریع ۱۵ وات ۱۵ وات
رنگ مشکی، سفید، قرمز، آبی، نارنجی و زرد خاکستری و نقره‌ای

مقایسه ایفون XR با ایفون X از نظر طراحی و کیفیت ساخت

در ابتدای مطلب باید به دو نکته توجه داشته باشید. یکی این که ایفون X یک سال قبل از ایفون XR به بازار عرضه شده و ایفون Xr در واقع هم نسل با ایفون Xs است و دوم این که ایفون X در زمان معرفی پرچمدار بوده است اما ایفون XR در کنار Xs و Xs Max به عنوان یک گوشی ارزان قیمت‌تر معرفی شده است.

یکی از مشخصه‌هایی که همیشه در گوشی‌های اپل ثابت بوده و همه‌ی کاربران حتی منتقدین اپل بر آن توافق داشته‌اند کیفیت ساخت بسیار خوب محصولات این شرکت است. ایفون X و XR هر دو بدنه‌ای از جنس شیشه دارند.مقایسه ایفون XR با ایفون X

این قاب پشتی در هر دو گوشی طراحی براقی دارد و از لوگوی اپل در میانه‌ی بالایی و از دوربین در بالا سمت چپ میزبانی می‌کند. فریم اطراف اما در ایفون X از جنس فولاد ضد زنگ بوده و طراحی براقی هم دارد و ایفون XR به آلومینیوم با طراحی مات مجهز شده است.

هر دو گوشی در سمت راست از خشاب سیم کارت و دکمه‌ی پاور میزبانی می‌کنند و در سمت چپ دکمه‌ی سایلنت و دکمه‌های پاور دیده می‌شود و در پایین هم که اسپیکرهای دوگانه، میکروفون و درگاه لایتنینگ قرار گرفته است.مقایسه ایفون XR با ایفون X

کیفیت ساخت هر دو گوشی بسیار خوب است و همچنین ایفون X با داشتن وزن و ضخامت ۱۷۴ گرمی و ۷.۷ میلی متری و ایفون XR با وزن و ضخامت ۱۹۴ گرم و ۸.۳ میلی متری گوشی‌های خوش دستی هستند.

هر دو ایفون مطلبق انتظار از گواهی IP67 استفاده می‌کنند و این یعنی هر دو گوشی توانایی مقاومت به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری آب را دارا هستند. و اما نوبت به بخش جلویی می‌رسد.مقایسه ایفون XR با ایفون X

دو گوشی قاب جلویی شبیه به همی دارند؛ چرا که هر دو از ناچ بزرگ در بالای نمایشگر بهره می‌برند، البته نسبت نمایشگر به بدنه در ایفون X حدود ۴ درصد بیشتر از رقیب است و یعنی این محصول حاشیه‌های کمتری داشته و تماشای محتوا در آن لذت بیشتری دارد.

در نهایت باید گفت که هر دو گوشی کیفیت ساخت بسیار خوبی دارند و خوش دست هستند. ارگونومی ایفون X به دلیل ابعاد کوچک‌تر و وزن و ضخامت کمتر بهتر از رقیب است اما در نهایت انتخاب برنده کمی دشوار است. ایفون X در دو رنگ خاکستری و نقره‌ای در دسترس قرار دارد و برای ایفون XR رنگ‌های سفید، مشکی، قرمز، آبی، زرد و نارنجی در نظر گرفته شده است.

 

 

مقایسه ایفون XR با ایفون X از نظر صفحه نمایش

ایفون X از نمایشگری ۵.۸ اینچی از نوع Super Retina OLED با رزولوشن ۲۴۳۶×۱۱۲۵ استفاده می‌کند و این پنل تراکم ۴۵۸ پیکسل بر هر اینچ دارد. نرخ نوسازی این صفحه نمایش ۶۰ هرتز است و این محصول از نسبت ۱۹.۵ به ۹ استفاده می‌کند.

این نمایشگر از 3D Touch، Wide Color Gamut  و True-Tone نیز پشتیبانی می‌کند و همچنین پشتیبانی از فناوری‌های HDR10 و Dolby Vision باعث می‌شود کیفیت این پنل عالی باشد.مقایسه ایفون XR با ایفون X از نظر صفحه نمایش

در طرف دیگر ایفون XR نمایشگری ۶.۱ اینچی از نوع Liquid Retina IPS LCD با رزولوشن ۱۷۹۲×۸۲۸ و تراکم پیکسلی ۳۲۶ داشته و از نسبت مشابه ۱۹.۵ به ۹ بهره می‌برد. نرخ نوسازی این صفحه نمایش هم مانند رقیب ۶۰ هرتز است.

کیفیت نمایشگر ایفون X بسیار خوب است و قطعا شما از نگاه کردن به آن لذت خواهید برد. محتوا در این پنل به صورت زنده و شارپ به نمایش درمی‌آید و رنگ مشکی هم با عمق بینهایت نمایش داده می‌شود.مقایسه ایفون XR با ایفون X از نظر صفحه نمایش

در طرف دیگر کیفیت صفحه نمایش ایفون XR هم رضایت بخش است اما به طور حتم یک پله پایین‌تر از ایفون X قرار می‌گیرد؛ چرا که هم پنل IPS به جای امولد ایفون X دارد و هم از رزولوشن کمتری بهره می‌برد که باعث می‌شود محتوا شارپی کمتری داشته باشد.

از نظر روشنایی اما هر دو پنل نزدیک به هم عمل می‌کنند و هر دو روشنایی حداکثری حدود ۷۰۰ نیت دارند. این میزان روشنایی باعث می‌شود تا در محیط‌های باز و زیر نور مستقیم خورشید هم بتوانید از گوشی خود بدون مشکل استفاده کرده و همچنان محتوایی خوانا را مشاهده کنید.مقایسه ایفون X با ایفون XR از نظر صفحه نمایش

در آخر باید گفت برنده‌ی این بخش ایفون X خواهد بود و اگر کیفیت صفحه نمایش یکی از اولویت‌های اصلی شماست باید بگوییم که به دلیل کیفیت بهتر نمایشگر و همچنین حاشیه‌های کمتری ایفون X گزینه‌ی بهتری نسبت به رقیب خود است.

 

 

مقایسه ایفون XR با ایفون X از نظر اسپیکر

مطابق چیزی که از اپل انتظار داریم هر دو گوشی دارای اسپیکرهایی با قابلیت تولید صدای استریو هستند. اسپیکرهای هر دو گوشی عملکردی بسیار عالی و رضایت بخش دارند و صدایی رسا، بلند و واضح را به گوش شما می‌رسانند.مقایسه ایفون XR با ایفون X از نظر اسپیکر

بین این دو محصول البته بلندی صدا و همچنین کیفیت اسپیکرهای ایفون XR کمی بیشتر از رقیب است و به این ترتیب می‌توانیم با اختلافی جزئی ایفون XR را برنده‌ی بخش اسپیکر اعلام کنیم.

مقایسه ایفون XR با ایفون X از نظر نرم افزار و رابط کاربری

یکی از دلایل اصلی که ایفون‌ها همواره گوشی‌های خاصی بوده‌اند و اپل توانسته در زمینه فروش این محصولات تا این حد موفق عمل کند به خاطر سیستم عامل بسیار خوب ایفون‌ها یعنی iOS است.

این سیستم عامل بسیار پایدار و بهینه است و از توان پردازشی و گرافیکی سخت افزار به صورت بهینه و کامل استفاده می‌کند، اتفاقی که در گوشی‌های اندرویدی کمتر شاهد آن هستیم و در برخی بخش‌ها نرم افزار نمی‌تواند از تمام توان سخت افزار استفاده کند.مقایسه ایفون XR با ایفون X از نظر نرم افزار و رابط کاربری

iOS  به طور کلی قابلیت شخصی سازی کمی دارد و همچنین قابلیت‌های کاربردی مثل AOD  و همچنین Split screen همچنان در آن دیده نمی‌شود اما در عوض نرم افزارها در این سیستم عامل بسیار بهتر و روان‌تر عمل می‌کنند و شما حس بهتری در هنگام استفاده خواهید داشت.

هر دو گوشی در حال حاضر از iOS 15 استفاده می‌کنند و تفاوتی میان آن‌ها دیده نمی‌شود اما از آنجایی که ایفون XR از رقیب خود یعنی ایفون X یک نسل جدیدتر است طبیعتا مدت زمان طولانی‌تری بروزرسانی می‌شود.

 

مقایسه های نزدیک به این مقاله را در تکنولایف بخوانید.
مقایسه آیفون X با آیفون Xs

 

مقایسه ایفون XR با ایفون X از نظر عملکرد سخت افزاری

اپل به روی ایفون‌ها از تراشه‌های اختصاصی خود استفاده می‌کند و همین امر باعث می‌شود که همواره این محصولات قدرت سخت افزاری بسیار عالی و تحسین برانگیزی داشته باشند و بتوانند رقبای اندرویدی را پشت سر بگذارند.

ایفون XR از تراشه‌ی A12 Bionic بهره می‌برد. این چیپست ۷ نانومتری شش هسته پردازنده مرکزی شامل دو هسته Vortex با فرکانس 2.5 گیگاهرتز و چهار هسته Tempest با فرکانس 1.6 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Apple GPU دارد.

ایفون X تراشه‌ی یک نسل قبل‌تر یعنی A11 Bionic را دارد. این تراشه با معماری ۱۰ نانومتری ساخته شده و از شش هسته پردازنده مرکزی شامل دو هسته Monsoon و چهار هسته Mistral با فرکانس 2.39 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی سه هسته‌ای Apple GPU میزبانی می‌کند.

به طور کلی معمولا وضعیت تراشه‌های اپل به این صورت است که مثلا A15 با A14 در عمل تفاوتی ندارد و شما در استفاده عادی متوجه تفاوت قدرت این دو چیپست نخواهید شد؛ چرا که هر دو قدرت بسیار زیادی دارند.

عملکرد آیفون Xr در بازی

اما در مورد این دو گوشی از آنجایی که چند سالی از معرفی آن‌ها گذشته است خیلی نمی‌توانیم چنین حرفی را بیان کنیم و کم کم قدرت سخت افزاری ایفون X به نقطه‌ای نزدیک می‌شود که دیگر شما نمی‌توانید برخی کارها را با این گوشی انجام دهید.

از طرفی A12 قرار گرفته به روی ایفون XR همچنان توانایی خوبی دارد و برای اجرای بازی‌های سنگین گرافیکی و پردازش‌های مختلف بهتر می‌توان به روی آن حساب باز کرد.

ایفون X در دو نسخه ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۳ گیگابایت حافظه رم و ایفون XR در سه نسخه ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۳ گیگابایت حافظه رم در دسترس قرار دارد و خبری هم از کارت حافظه و پشتیبانی از آن نیست و باید از ابتدا میزان حافظه درستی را برای استفاده خود انتخاب کنید.

در نهایت اگر قدرت سخت افزاری برای شما مهم است و می‌خواهید گوشی تواناتری داشته باشید باید ایفون XR را خریداری کنید و این محصول برنده بخش سخت افزار است.

مقایسه ایفون XR با ایفون X از نظر باتری

در ابتدا توجه داشته باشید که این دو گوشی برای خرید به صورت نو در بازار وجود ندارند و شما باید این دو گوشی را به صورت دست دوم تهیه کنید. گوشی دست دوم خریداری شده هم به احتمال بسیار زیادی باتری با سلامت بالای ۹۰ درصد ندارد و همین باعث می‌شود شارژ دهی کلی کاهش پیدا کند.

ایفون XR یک باتری با ظرفیت ۲۹۴۲ میلی آمپر ساعتی دارد و در طرف دیگر ایفون X از یک باتری ۲۷۱۶ میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد. شارژ دهی این دو گوشی چندان عالی نیست اما خیلی هم بد نیست و باید به نوعی با آن کنار بیایید.

دو گوشی در صورت استفاده نرمال و داشتن باتری با سلامت بالای ۹۰ درصد به احتمال زیاد تقریبا یک روز کامل دوام می‌آورند، هر چند که قطعا قبل از تمام شدن روز به شارژ مجدد نیاز پیدا خواهید کرد.

هر دو ایفون از شارژ سریع ۱۵ واتی پشتیبانی می‌کنند. با آداپتورهای داخل جعبه شارژ این دو گوشی حدود ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد که عملکرد بسیار ضعیفی برای گوشی‌هایی در این سطح به حساب می‌آید و با خرید آداپتور فست شارژ می‌توانید این زمان را تا حدود ۲ ساعت کاهش دهید.

 

برای علاقه‌مندان به زبان ترکی:
اپلیکیشن آموزش زبان ترکی استانبولی براي آيفون

 

مقایسه ایفون XR با ایفون X از نظر دوربین

در این قسمت به سراغ دوربین‌های مختلف دو گوشی خواهیم رفت تا مشخص شود که کدام گوشی در بخش دوربین بهتر عمل می‌کند و برنده است.

دوربین اصلی

دوربین اصلی ایفون XR سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی مدل Apple iSight X با اندازه‌ی 1/2.5 اینچی و اندازه پیکسل 1.4 میکرونی دارد. این سنسور در پشت لنزی ۲۶ میلی متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از لرزشگیر اپتیکال تصویر و فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی پشتیبانی می‌کند.

دوربین آیفون XR

دوربین اصلی ایفون X نیز سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی مدل Apple iSight Duo با اندازه‌ی‌ 1/3 اینچ و اندازه‌ی پیکسل 1.22 میکرونی داشته و در پشت لنزی ۲۸ میلی متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی و لرزشگیر اپتیکال پشتیبانی می‌کند.

کیفیت عکس‌های گرفته شده با این دو گوشی بسیار خوب و راضی کننده است. هر دو تصاویری با جزئیات خوب و رنج دینامیکی گسترده به ثبت می‌رسانند و رنگ‌ها نیز نزدیک به واقعیت هستند.

البته اگر بخواهیم کمی ریزتر این دو دوربین را مقایسه کنیم ایفون Xs مقداری بهتر از رقیب است و عکس‌های با کنتراست بهتر به ثبت می‌رساند و می‌توانیم این محصول را برنده‌ی این بخش بدانیم.

دوربین تله فوتو

لنز دوم ایفون X از نوع تله فوتو بوده و سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی را در بر می‌گیرد. این گوشی می‌تواند تا ۲ برابر به صورت اپتیکال به روی سوژه‌ها زوم کند. ایفون XR هم که فقط یک دوربین اصلی دارد و از داشتن دوربین تله فوتو یا فوق عریض بی بهره مانده است.دوربین تله فوتو

عکس‌های تله فوتو  ایفون X کیفیت خوبی دارد و جزئیات کافی و رنج دینامیکی مناسب در این تصاویر دیده می‌شود. البته که دقت رنگ و کنتراست مانند دوربین اصلی نیست و شاهد کاهش کیفیت نسبی هستیم.

دوربین سلفی

دوربین سلفی هر دو گوشی ۷ مگاپیکسلی است. این دوربین کیفیت قابل قبول و رضایت بخشی دارد اما نمی‌توانیم آن را خیلی خوب بدانیم. در واقع سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی استفاده شده در نسل‌های بعد کیفیت به مراتب بهتری دارند.

 

 

 

 

پرتره

هر دو گوشی پرتره‌ها را با دوربین اصلی و به کمک قابلیت‌های نرم افزاری به ثبت می‌رسانند و خبری از لنز تشخیص عمق میدان نیست. هر دو دستگاه با دقت خوب و رضایت بخشی سوژه را از پس‌زمینه جدا می‌کنند و پس‌زمینه نیز به حالت حرفه‌ای و به حد کافی مات می‌شود.

پرتره‌ها در نهایت جزئیات خوبی دارند و دقت رنگ مناسبی هم شاهد هستیم و همه‌ی این موارد باعث می‌شود تا کیفیت عکس‌های پرتره این دو گوشی را خوب بدانیم.

جمع بندی

ایفون XR محصول جدیدتری است که قدرت سخت افزاری بیشتری دارد و برای مدت طولانی‌تری بروزرسانی می‌شود. این گوشی دوربین اصلی بهتری هم دارد و نمایشگر آن مقداری بزرگ‌تر از رقیب است.

در طرف دیگر ایفون X نمایشگر بهتر و باکیفیت‌تری دارد و ارگونومی آن هم بهتر از رقیب خود است. نمایشگر این گوشی حاشیه‌های کمتری دارد و کیفیت ساخت آن هم مقداری بهتر از رقیب است.

کدام گوشی نمایشگر بهتری دارد؟ ایفون X پنل اولد با رزولوشن FHD+ و حاشیه‌های کمتر دارد و در مقایسه با ایفون XR به طور حتم برنده خواهد بود.

سخت افزار کدام ایفون بهتر است؟ ایفون XR تراشه‌ای یک سال جدیدتر دارد و همین باعث می‌شود قدرت سخت افزاری بیشتری هم داشته باشد.

کدام ایفون باتری بهتری دارد؟ شارژ دهی باتری این دو گوشی کم و بیش یکسان است اما با اختلافی جزئی ایفون XS بهتر از رقیب عمل می‌کند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%85%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%b3%d9%87-%d8%a7%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-xr-%d8%a8%d8%a7-%d8%a7%db%8c%d9%81%d9%88%d9%86-x/
ads
ads