داغ ترین ها :
طرز استفاده از قهوه ساز

طرز استفاده از قهوه ساز

در روزهایی که مدل‌های مختلفی از قهوه به فروش می‌رسد، قهوه‌های دمی و دستگاهی دارای طرفداران بیشتری از قهوه‌های فوری هستند به همین دلیل افراد زیادی برای خانه، محل کار یا فضاهای دیگر در پی خرید قهوه ساز هستند. در مقاله طرز استفاده از قهوه ساز قصد داریم به شما بگوییم چگونه با قهوه ساز های مختلف، قهوه درست کنید.

 

انواع قهوه ساز را می توانید از تکنولایف بخرید: قیمت قهوه ساز

 

چگونه با قهوه ساز دستی قهوه درست کنیم؟

برای درست کردن یا به اصطلاح دم کردن قهوه روش ها و دستگاه های مختلفی در بازار موجود است. در این مطلب به شما می گوییم در انواع قهوه سازها چگونه قهوه درست کنید و طرز استفاده از قهوه ساز چگونه است.

فرنچ پرس

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس

به احتمال زیاد قهوه ساز دستی فرنچ پرس را خیلی بیشتر از سایر قهوه سازهای دستی در خانه‌ها و کافه‌ها دیده‌اید. طریقه کار با قهوه ساز فرنچ پرس به حدی ساده است که تمامی افراد می‌توانند بدون نیاز به آموزش خاصی از آن استفاده کرده و قهوه درست کنند. البته که از فرنچ پرس برای دم کشیدن چای (انواع چای مانند چای سبز) و تهیه کف شیر (اصطلاح فوم شیر) نیز استفاده می‌شود.
اولین مرحله در استفاده از فرنچ پرس برای درست کردن قهوه، ریختن پودر قهوه در فرنچ پرس است. همانطور که از اسم دستگاه مشخص است باید پودر قهوه فرانسه یا دمی در این دستگاه ریخته شود. سپس به آرامی و به صورت دورانی آبجوش را روی پودر قهوه بریزید و درب فرنچ پرس را ببندید. دقت کنید که اهرم فرنچ پرس بالا باشد. پس از 3 الی 4 دقیقه قهوه شما دم کشیده و می توانید اهرم فرنچ پرس را به پایین فشار دهید و قهوه خود را سرو کنید.

 

پیشنهاد مطالعه:
راهنمای خرید قهوه ساز

 

موکاپات

طرز کار با قهوه ساز موکاپات

قهوه حاصل از موکاپات در اثر دم کشیدن به دست می‌آید. موکاپات در حالت کلی از 3 قسمت تشکیل می‌شود که در دو حالت گازی و برقی در بازار به فروش می‌رسد. اکثر موکاپات‌ها از جنس استیل یا آلومینیوم هستند که وابسته به گنجایش محفظه در گروه‌های تک نفره، دو نفره و چند نفره تقسیم می‌شوند.
آموزش استفاده از قهوه ساز موکاپات به این صورت است که ابتدا مخزن قهوه یا همان قسمت میانی موکاپات را از پودر قهوه پر می‌کنید، سپس قسمت پایینی را با آب پر کنید. حال 3 قسمت موکاپات را به هم متصل کنید و موکاپات را روی حرارت گاز قرار دهید. عصاره قهوه به صورت خودکار کشیده می‌شود و در قسمت اولیه موکاپات ریخته می‎‌شود. پس از گذشت زمان مناسب می‌توانید قهوه را نوش جان کنید.

 

پیشنهاد مطالعه:
بهترین مارک قهوه ساز

 

قهوه جوش ترک

طرز استفاده از قهوه جوش ترک

یکی از خوش‌مزه‌ترین و پرطرفدارترین قهوه‌های موجود در بازار جهانی، قهوه ترک است. قهوه ترک را می‌توان با استفاده از قهوه ساز برقی و خانگی تهیه کرد؛ اما در این میان قهوه ترک تهیه شده با استفاده از قهوه جوش ترک بیشترین طرفدار را ازآن خود کرده است. قهوه ترک اصیل با استفاده از حرارت شن داغ تهیه می‌شود که امروزه امکان تهیه آن برای همه افراد ساکن شهر نیست.
طرز کار با قهوه ساز دستی مانند قهوه جوش ترک بسیار آسان است. کافی است مقداری آب درون آن بریزید، سپس به نسبت هر 25 میلی‌لیتر آب 2 قاشق چای‌خوری قهوه خرد شده (پودر قهوه) به محفظه قهوه جوش ترک اضافه کنید. حال زمان آن رسیده است تا قهوه جوش ترک را روی شعله کم قرار دهید و به مدت یک دقیقه پشت سرهم قهوه را هم بزنید تا کف روی قهوه از بین نرود. کف ایجاد شده را جدا کرده و درون فنجان بریزید، سپس قهوه جوش را دوباره روی حرارت قرار دهید. پس از مدت 30 ثانیه قهوه را به فنجان اضافه کنید و از قهوه ترک تهیه شده لذت ببرید.

دله عربی

طرز کار با قهوه ساز عربی

اگر تا به حال به شهرها یا کشورهای حوزه خلیج فارس سفر کرده باشید، قطعا با استقبال بی‌نظیر مردم از قهوه عربی مواجه شده‌اید. قهوه عربی یکی از شبیه‌ترین قهو‌ها به قهوه ترک است. برای تهیه پدر قهوه عربی نیز نیاز است تا افراد دانه‌های قهوه را به ریزترین حالت ممکن آسیاب کنند. روش اصیل جهت تهیه قهوه عربی استفاده از دله عربی است. دله عربی در لیست قهوه سازهای دستی قرار دارد. شاید در نگاه اول تهیه قهوه عربی خیلی آسان به‌نظر برسد؛ اما فوت‌های کوزه‌گری آن باعث می‌شود تا به دقت و ریزکاری بیشتری نیاز داشته باشد.

طریقه استفاده از قهوه ساز عربی به این گونه است که ابتدا کمی آب در حد یک فنجان درون دله عربی ریخته و آن را روی شعله کم قرار دهید. پس از به‌جوش آمدن آب دله را به مدت 30 ثانیه از روی شعله بردارید تا دمای آب کمتر شود. حال بهترین زمان اضافه کردن پودر قهوه به آب درون دله است. محتوای درون دله را هم بزنید و به درجه شعله دست نزنید. (اگر دمای گاز خیلی پایین بود، می‌توانید آن را به شعله ملایمی تغییر دهید)
برای دم کشیدن قهوه عربی به دله 10 تا 12 دقیقه زمان دهید. با توجه به نسبی بودن زمان بهتر است که از نشانه‌های دم کشیدن قهوه عربی آگاه باشید. بالا آمدن دانه‌های ریز قهوه روی آب، دیده شدن فوم قهوه یا کف از نشانه‌های دم کشیدن قهوه عربی درون دله عربی است.

با توجه به اینکه قهوه عربی با هل یا نوعی ادویه سرو می‌شود، پس از دم کشیدن قهوه دله را از روی شعله بردارید، در جایی ساکن به مدت یک دقیقه قرار دهید و پس از افزودن ادویه دوباره دله را روی حرارت قرار دهید تا برای بار آخر دم بکشد و پس از مشاهده فوم قهوه می‌توانید دله را به‌طور کامل از روی شعله بردارید. نکته مهمی که فوت آخر کوزه‌گری محسوب می‌شود عدم سرو قهوه تا 5 دقیقه پس از برداشتن دله از روی حرارت است زیرا دانه‌های قهوه باید در ته ظرف ته‌نشین شوند.

 

پیشنهاد مطالعه:
طرز کار قهوه ساز دلونگی

 

آئروپرس

آموزش استفاده از قهوه ساز آئروپرس

یکی از به‌روزترین و کاربردی‌ترین قهوه سازهای دستی دنیا، قهوه ساز آئروپرس است. قهوه ساز آئروپرس را می‌توان در گروه قهوه ساز خانگی و دستی قرار دهیم. برای یادگیری طرز استفاده از قهوه ساز خانگی آئروپرس ابتدا نیاز است تا با قسمت‌های مختلف دستگاه آشنا باشید. قهوه ساز خانگی آئروپرس دارای فیلتر کاغذی یکبار مصرفی است که مانع از عبور تفاله قهوه به درون عصاره بدست آمده می‌شود، یک پیستون و 2 سیلندر تودرتو است.
شاید در ابتدا طرز کار با قهوه ساز آئروپرس سخت و پیچیده به‌نظر بیاید، اما تهیه قهوه با آئروپرس زمانی کمتر از قهوه ساز فرنچ پرس می‌گیرد؛ همچنین قهوه بدست آمده تلخی کمتری نسبت به قهوه فرنچ پرس دارد. برای تهیه قهوه از دستگاه آئروپرس ابتدا باید یک میکروفیلتر در قسمت بالایی دستگاه قرار دهید. (پیستون را باز کنید، سرپوش مشبک را جدا کنید و میکروفیلتر قرار دهید)
حال پودر قهوه ( قهوه آسیاب شده) را درون مخزن قرار دهید و آب جوش را به دستگاه اضافه کنید. شما می‌توانید اعداد 1 تا 4 را روی دیواره ظرف آئروپرس جهت اضافه شدن آب جوش مشاهده کنید. این اعداد نشان دهنده مقدار اب به میزان پودر قهوه اضافه شده است. حال می‌توانید پیستون را به سمت پایین فشار دهید. برای دم کشیدن قهوه به زمانی بیشتر از 1 دقیقه نیاز دارید. (حدود 70 تا 90 ثانیه) قهوه شما آماده است؛ از نوشیدن آن لذت ببرید.

کمکس

طرز استفاده از قهوه ساز خانگی کمکس

کمکس یکی از جالب‌ترین وسایل ساخت قهوه به صورت دستی است. اولین بار قهوه ساز کمکس توسط یک مرد آلمانی به نام پیتر شلمبوم در سال 1941 به جهان معرفی شد. به احتمال زیاد با نگاه کردن به کمکس یاد شیشه ارلن آزمایشگاه شیمی یا ساعت شنی خواهید افتاد. طریقه استفاده از قهوه ساز کمکس به این صورت است که در قسمت بالایی یعنی دهانه کمکس یک کاغذ فیلتر بزرگ قرار می‌گیرد (کاغذ به درون کمکس سقوط نکند) سپس پودر قهوه روی کاغذ فیلتر ریخته می‌شود. حال کاربر می‌تواند آب جوش از پیش تهیه شده را روی پودر قهوه بریزد. نوشیدنی نهایی در قسمت انتهایی کمکس جمع می‌شود و پس از گذشت زمان مناسب آماده نوشیدن است.

طرز استفاده از دستگاه قهوه ساز

طرز استفاده از قهوه ساز برقی

در ابتدای مقاله به نام چند مدل قهوه ساز دستی اشاره شد. با توجه به محبوبیت و طعم خاص قهوه اسپرسو، اسپرسو سازهای اتوماتیک و نیمه اتوماتیک متنوعی در بازار وجود دارند که در صورت یادگیری طرز استفاده از آن‌ها تهیه قهوه اسپرسو از آن‌ها به آسانی خرید قهوه می‌شود.

دستگاه‌های قهوه ساز مرغوبی تا به حال از برندهای مختلفی مانند بوش، فیلیپس، قهوه ساز دلونگی، نسپرسو، نوا و زیمنس در ویترین بازار دیده شده‌اند که نحوه کار با آن‌ها تقریبا شبیه به هم است و تفاوت آن‌چنانی دیده نمی‌شود. تا به اینجای مقاله تلاش شد تا به طرز استفاده از قهوه ساز دستی و خانگی به بهترین نحو آموزش داده شود؛ حال جالب می‌شود تا کمی درمورد طرز استفاده از قهوه ساز برقی بخوانیم. با ما همراه باشید.

هر دکمه روی قهوه ساز برای چه کاری است؟

درست است که بیش از 10 نوع دستگاه قهوه ساز برقی هم اکنون در بازار جهانی در برندهای مختلف دیده می‌شود؛ اما تقریبا دکمه‌های به‌کاررفته و مکانیزم تهیه قهوه اکثر آن‌ها ثابت است. در اینجا جدولی از دکمه‌هایی که هنگام کار با قهوه سازهای برقی با آن‌ها سروکار دارید، درست شده است تا بتوانید بعد از مطالعه مقاله به شناخت بیشتری از دستگاه قهوه ساز برقی خود دست پیدا کنید.

 

دکمه روی دستگاه قهوه ساز کاربرد دکمه
POWER روشن و خاموش
SELECT انتخاب نوع قهوه یا نوع سیستم اجرایی
BREW-OFF دم کشیدن قهوه
PROGRAM تنظیم میزان تلخی قهوه یا اندازه لیوان
HOT WATER افزودن آب جوش به لیوان
MENU ورود به حالت برنامه ریزی
SET CLOCK سیستم تنظیم ساعت دستگاه
AROMA عملکرد طعم و عطر قهوه
SET TIMER تنظیم تایمر
HOUR / MINUTE زمان مورد نظر برای جوشیدن قهوه
STEAM PREHEAT بخار دوباره
1 CUP جایگاه فنجان آماده پر شدن- فنجان شماره 1
2 CUP جایگاه فنجان آماده پر شدن- فنجان شماره 2

 

طرز استفاده از قهوه ساز برقی برای قهوه فرانسه

طرز استفاده از قهوه ساز برقی برای قهوه فرانسه

بعد از اسپرسو یکی از محبوب‌ترین نوع قهوه‌ها، قهوه فرانسه است که با استفاده دستگاه قهوه ساز می‌تواند آماده نوشیدن شود. آماده کردن قهوه فرانسه با دستگاه قهوه ساز به آسانی تهیه با قهوه ساز دستی است و مراحل پیچیده‌ای ندارد به همین دلیل پس از مطالعه این مقاله می‌توانید بدون نیاز به آموزش خاص دیگری نسبت به تهیه قهوه فرانسه با قهوه ساز برقی اقدام کنید.

معمولا دانه‌های قهوه برای قهوه فرانسه در حد متوسطی آسیاب می‌شوند و پودر قهوه فرانسه درشت‌تر از قهوه اسپرسو است. برای دم کردن قهوه فرانسه باید درب بالای محفظه قهوه ساز را برداشته و روی فیلتر توری پودر قهوه بریزید؛ فراموش نکنید که مخزن دوم را با آب پر کنید.

نکته‌ای که در تهیه قهوه فرانسه باید به آن توجه کنید، تناسب میان آب و پودر قهوه است. به ازای هر یک قاشق غذاخوری پودر قهوه نیاز است تا نصف یک فنجان آب به محفظه اضافه کنید. البته میزان رقت یا غلظت قهوه قابل تغییر است.

قهوه دم شده درون قوری دستگاه جمع می شود و پس از اتمام کار می توانید از قهوه استفاده کنید.

طرز استفاده از اسپرسو ساز

طرز استفاده از اسپرسو ساز برقی

اگر اهل قهوه اسپرسو هستید، می‌توانید در ادامه با نحوه استفاده از قهوه ساز اسپرسو به طور کامل آشنا شوید.

بهتر است برای پر کردن آب داخل مخزن اسپرسوساز از اب تصفیه شده استفاده کنید. سپس پرتافیلتر را از حالت Lock خارج کنید و مقدار مناسب پودر قهوه را در بسکت ریخته و آن را صاف کنید. با استفاده از تمپر پودر قهوه را فشرده کنید. پرتافیلتر را درون هدگروپ اسپرسو ساز قفل کرده و دستگاه را روشن کنید. قهوه اسپرسو درون لیوان میریزد و شما می توانید آن را همراه با شیر یا فوم یا به تنهایی میل کنید.

 

خرید انواع قهوه ساز در تکنولایف: قیمت اسپرسوساز

کار با دستگاه قهوه ساز تمام اتوماتیک

همانطور که از نام دستگاه مشخص است، قاعدتا کار با دستگاه قهوه ساز تمام اتوماتیک نباید سخت باشد زیرا دستگاه وظیفه دارد تا حد زیادی از فرآیند تولید قهوه را طی کند. قهوه سازهای تمام اتوماتیک در انواع مختلفی تولید می‌شوند و بعضی از آن‌ها تنها توانایی ساخت اسپرسو دارند و بعضی دیگر از مخزن شیر هم بهره می‌برند و مدل های مختلف قهوه را ارائه میدهد. یکی از بزرگترین مزیت‌های دستگاه قهوه ساز تمام اتوماتیک، آسیاب دانه‌های قهوه به صورت خودکار است که باعث می شود همیشه قهوه تازه داشته باشید.

طرز استفاده از قهوه ساز تمام اتوماتیک به این صورت است که ابتدا مخزن را از دانه‌های قهوه پر کنید و با استفاده از دکمه‌های روی دستگاه میزان آسیاب شدن دانه‌ها را انتخاب کنید. (اندازه دانه‌های قهوه اسپرسو با ترک، فرانسه و سایر مدل‌ها فرق می کند) سپس میزان آب مورد نیاز را به مخزن اضافه کنید و پس از انتخاب مدل قهوه، دکمه شروع را بزنید. برای ادامه نیاز است تا لیوان را زیر نازل خروجی قرار دهید تا قهوه آماده شده به داخل آن انتقال پیدا کند. اگر قصد استفاده از شیر هم داشته باشید به آسانی می‌توانید مخزن مخصوص شیر را پر کنید و تنظیمات دستگاه را روی حالت تهیه فوم شیر قرار دهید تا پس از ریخته شدن قهوه به داخل لیوان فوم شیر هم اضافه شود.

قهوه ساز پرکولاتور چگونه کار می کند؟

آموزش استفاده از قهوه ساز پرکولاتور

پرکولاتور به طور کلی به دو قسمت مناسب برای آب و قهوه تقسیم می‌شود. محفظه دارای قهوه درقسمت بالایی قرار دارد و آب به جوش رسیده از محفظه پایین‌تر از طریق یک لوله به سمت بالا جاری می‌شود. به روش دم کشیدن قهوه به صورتی که آب به آرامی وارد آن شود، روش پرکولاسیون می‌گویند.
پرکولاتور به دو صورت گازی و برقی وجود دارد. پرکولاتور گازی را مانند کتری روی شعله قرار می‌دهند که در دسته قهوه سازهای برقی قرار نمی‌گیرد ولی قهوه ساز پرکولاتور برقی با اتصال به برق شروع به کار می‌کند. قهوه‌ای که از پرکولاتور به‌دست می‌آید معمولا غلیظ‌تر است و درصد کافئین آن بیشتر از سایر مدل‌ها است.

پرسش‌های متداول

اسپرسو ساز نیمه اتوماتیک چه فرقی با اسپرسوساز اتوماتیک دارد؟

شما هنگام استفاده از اسپرسو ساز اتوماتیک از قابلیت‌هایی مانند آسیاب دانه‌های قهوه، ترکیب شیر و اسپرسو، صفحه نمایش لمسی و تهیه نوشیدنی‌های مختلف خانواده اسپرسو فقط با انتخاب آیکون نوشیدنی مدنظر بهره می‌برید. هنگام استفاده از دستگاه اسپرسو ساز نیمه اتوماتیک باید قهوه را به صورت دستی آسیاب کنید، پرتافیلتر را آماده کنید سپس دکمه شروع را روی دستگاه فشار دهید.

 

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%b7%d8%b1%d8%b2-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d9%82%d9%87%d9%88%d9%87-%d8%b3%d8%a7%d8%b2/
ads
ads